|
USTAWA z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierz±t.(Dz. U. z dnia 23 wrze¶nia 1997 r.)Rozdzia³ 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Zwierzê, jako istota ¿yj±ca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzecz±. Cz³owiek jest mu winien poszanowanie, ochronê i opiekê. 2. W sprawach nie uregulowanych w ustawie do zwierz±t stosuje siê odpowiednio przepisy dotycz±ce rzeczy. 3. Organy administracji publicznej podejmuj± dzia³ania na rzecz ochrony zwierz±t, wspó³dzia³aj±c w tym zakresie z odpowiednimi instytucjami i organizacjami krajowymi i miêdzynarodowymi. 1) domowymi, 2) gospodarskimi, 3) wykorzystywanymi do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych, 4) (1) u¿ywanymi w procedurach do¶wiadczalnych, 5) utrzymywanymi w ogrodach zoologicznych, 6) wolno ¿yj±cymi (dzikimi), 7) obcymi faunie rodzimej. 1) (3) do¶wiadczeniu na zwierzêciu - rozumie siê przez to ka¿d± formê wykorzystania zwierzêcia (krêgowca) do badañ naukowych, testów i celów dydaktycznych, ³±cznie z u¶miercaniem zwierzêcia do tych celów, 2) humanitarnym traktowaniu zwierz±t - rozumie siê przez to traktowanie uwzglêdniaj±ce potrzeby zwierzêcia i zapewniaj±ce mu opiekê i ochronê, 3) konieczno¶ci bezzw³ocznego u¶miercenia - rozumie siê przez to obiektywny stan rzeczy stwierdzony, w miarê mo¿liwo¶ci, przez lekarza weterynarii, polegaj±cy na tym, ¿e zwierzê mo¿e dalej ¿yæ jedynie cierpi±c i znosz±c ból, a moralnym obowi±zkiem cz³owieka staje siê skrócenie cierpieñ zwierzêcia, 4) (4) mena¿erii objazdowej - rozumie siê przez to przedsiêbiorcê wykonuj±cego dzia³alno¶æ w zakresie organizowania obwo¼nych wystaw zwierz±t, 5) metodach alternatywnych w zakresie przeprowadzania do¶wiadczeñ - rozumie siê przez to nowoczesne metody badawcze, nie wymagaj±ce przeprowadzania do¶wiadczeñ na ¿ywym zwierzêciu, 6) og³uszaniu zwierzêcia - rozumie siê przez to metodê profesjonalnego ca³kowitego wy³±czenia ¶wiadomo¶ci zwierzêcia, trwaj±cego a¿ do jego ¶mierci, 7) (5) okrutnych metodach w chowie lub hodowli zwierz±t - rozumie siê przez to dzia³ania lub zaniechania cz³owieka prowadz±ce w sposób oczywisty do zmian patologicznych w organizmie zwierzêcia (somatycznych lub psychicznych), zw³aszcza w postaci skutków znoszenia dotkliwego bólu, przymuszania do okre¶lonego zachowania siê (uleg³o¶ci) g³odem, pragnieniem, dzia³aniem pr±du elektrycznego (z wyj±tkiem u¿ywania pastuchów elektrycznych, treserów oraz urz±dzeñ elektrycznych s³u¿±cych do przepêdu zwierz±t) b±d¼ innymi zabiegami tego rodzaju, w szczególno¶ci karmienie i pojenie zwierz±t przemoc±, 8) okrutnym traktowaniu - rozumie siê przez to wymienione w ustawie przypadki znêcania siê nad zwierzêtami oraz inne postêpowanie w³a¶ciciela b±d¼ innej osoby, prowadz±ce do skutków porównywalnych ze skutkami znêcania siê, 9) pielêgnacji - rozumie siê przez to wszystkie aspekty relacji pomiêdzy cz³owiekiem a zwierzêciem, w szczególno¶ci uruchamiane przez cz³owieka zasoby materialne i niematerialne, aby uzyskaæ i utrzymaæ u zwierzêcia stan fizyczny i psychiczny, w którym najlepiej ono znosi warunki bytowania narzucone przez cz³owieka, 10) przeci±¿aniu zwierz±t - rozumie siê przez to zmuszanie do nadmiernego wysi³ku energetycznego, nie odpowiadaj±cego mo¿liwo¶ciom kondycyjnym zwierzêcia ze wzglêdu na jego stan fizyczny i zdrowotny, 11) ra¿±cym zaniedbaniu - rozumie siê przez to drastyczne odstêpstwo od okre¶lonych w ustawie norm postêpowania ze zwierzêciem, a w szczególno¶ci w zakresie utrzymywania zwierzêcia w stanie zag³odzenia, brudu, nie leczonej choroby, w niew³a¶ciwym pomieszczeniu i nadmiernej ciasnocie, 12) szczególnym okrucieñstwie zabijaj±cego zwierzê - rozumie siê przez to przedsiêbranie przez sprawcê dzia³añ charakteryzuj±cych siê drastyczno¶ci± form i metod zadawania ¶mierci, a zw³aszcza zadawanie ¶mierci w sposób wyszukany lub powolny, obliczony z premedytacj± na zwiêkszenie rozmiaru cierpieñ i czasu ich trwania, 13) ubojni - rozumie siê przez to ka¿dy zak³ad pozostaj±cy pod pañstwow± kontrol± sanitarn± i weterynaryjn±, przeznaczony do wykonywania uboju zwierz±t, 14) uwiêzi - rozumie siê przez to wszelkie urz±dzenia mechaniczne krêpuj±ce swobodê ruchów zwierzêcia, w zakresie mo¿liwo¶ci przemieszczania siê ponad ustalony zakres, jak te¿ niektóre urz±dzenia do kierowania ruchami zwierzêcia w sposób zamierzony przez cz³owieka, 15) w³a¶ciwych warunkach bytowania - rozumie siê przez to zapewnienie zwierzêciu mo¿liwo¶ci egzystencji, zgodnie z potrzebami danego gatunku, rasy, p³ci i wieku, 16) zwierzêtach bezdomnych - rozumie siê przez to zwierzêta domowe lub gospodarskie, które uciek³y, zab³±ka³y siê lub zosta³y porzucone przez cz³owieka, a nie ma mo¿liwo¶ci ustalenia ich w³a¶ciciela lub innej osoby, pod której opiek± trwale dot±d pozostawa³y, 17) zwierzêtach domowych - rozumie siê przez to zwierzêta tradycyjnie przebywaj±ce wraz z cz³owiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez cz³owieka w charakterze jego towarzysza, 18) (6) zwierzêtach gospodarskich - rozumie siê przez to zwierzêta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierz±t gospodarskich, 19) (7) zwierzêtach laboratoryjnych - rozumie siê przez to myszy, szczury, ¶winki morskie, chomiki syryjskie (z³ote), króliki, psy, koty, przepiórki oraz zwierzêta naczelne, z wyj±tkiem cz³owieka, utrzymywane wy³±cznie w celu wykorzystania w do¶wiadczeniach naukowych i testach przez podmiot zarejestrowany na podstawie przepisów o zwalczaniu chorób zaka¼nych zwierz±t, badaniu zwierz±t rze¼nych i miêsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej, 20) zwierzêtach wykorzystywanych do celów specjalnych - rozumie siê przez to zwierzêta, których profesjonalna tresura oraz u¿ywanie odbywa siê na podstawie odrêbnych przepisów, reguluj±cych szczegó³owe zasady dzia³ania jednostek Polskich Si³ Zbrojnych, Policji, Stra¿y Granicznej i innych formacji podleg³ych Ministrowi Spraw Wewnêtrznych i Administracji, s³u¿b kontroli celnej, ratownictwa oraz reguluj±cych zasady szkolenia i wykorzystania psów - przewodników osób ociemnia³ych, 21) (8) zwierzêtach wolno ¿yj±cych (dzikich) - rozumie siê przez to zwierzêta nieudomowione ¿yj±ce w warunkach niezale¿nych od cz³owieka, 22) (9) hodowli zwierz±t laboratoryjnych - rozumie siê przez to utrzymywanie zwierz±t przeznaczonych wy³±cznie do do¶wiadczeñ lub testów, 23) (10) jednostce prowadz±cej do¶wiadczenia lub testy - rozumie siê przez to jednostkê organizacyjn± uprawnion± do dokonywania do¶wiadczeñ lub testów, w której mog± byæ przetrzymywane zwierzêta w przeznaczonych do tego celu pomieszczeniach. 2. Przez znêcanie siê nad zwierzêtami nale¿y rozumieæ zadawanie albo ¶wiadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpieñ, a w szczególno¶ci: 1) umy¶lne zranienie lub okaleczenie zwierzêcia, nie stanowi±ce dozwolonego prawem zabiegu lub do¶wiadczenia na zwierzêciu, 2) do¶wiadczenia na zwierzêtach powoduj±ce cierpienie, przeprowadzone z naruszeniem przepisów ustawy, 3) umy¶lne u¿ywanie do pracy lub w celach sportowych albo rozrywkowych zwierz±t chorych, w tym rannych lub kulawych, albo zmuszanie ich do czynno¶ci mog±cych spowodowaæ ból, 4) bicie zwierz±t przedmiotami twardymi i ostrymi lub zaopatrzonymi w urz±dzenia obliczone na sprawianie specjalnego bólu, bicie po g³owie, dolnej czê¶ci brzucha, dolnych czê¶ciach koñczyn, 5) przeci±¿anie zwierz±t poci±gowych i jucznych ³adunkami w oczywisty sposób nie odpowiadaj±cymi ich sile i kondycji lub stanowi dróg lub zmuszanie takich zwierz±t do zbyt szybkiego biegu, 6) transport zwierz±t, w tym zwierz±t hodowlanych, rze¼nych i przewo¿onych na targowiska, przenoszenie lub przepêdzanie zwierz±t w sposób powoduj±cy ich zbêdne cierpienie i stres, 7) u¿ywanie uprzê¿y, pêt, stela¿y, wiêzów lub innych urz±dzeñ zmuszaj±cych zwierzê do przebywania w nienaturalnej pozycji, powoduj±cych zbêdny ból, uszkodzenia cia³a albo ¶mieræ, 8) dokonywanie na zwierzêtach zabiegów i operacji chirurgicznych przez osoby nie posiadaj±ce wymaganych uprawnieñ b±d¼ niezgodnie z zasadami sztuki lekarsko-weterynaryjnej, bez zachowania koniecznej ostro¿no¶ci i oglêdno¶ci oraz w sposób sprawiaj±cy ból, któremu mo¿na by³o zapobiec, 9) z³o¶liwe straszenie lub dra¿nienie zwierz±t, 10) utrzymywanie zwierz±t w niew³a¶ciwych warunkach bytowania, w tym utrzymywanie ich w stanie ra¿±cego niechlujstwa oraz w pomieszczeniach albo klatkach uniemo¿liwiaj±cych im zachowanie naturalnej pozycji, 11) porzucanie zwierzêcia, a w szczególno¶ci psa lub kota, przez w³a¶ciciela b±d¼ przez inn± osobê, pod której opiek± zwierzê pozostaje, 12) (11) stosowanie okrutnych metod w chowie lub hodowli zwierz±t, 13) przeprowadzanie na zwierzêtach testów ¶rodków higienicznych i kosmetycznych powoduj±cych cierpienie, je¿eli znane s± odpowiednie metody alternatywne, 14) (12) trzymanie zwierz±t na uwiêzi, która powoduje u nich uszkodzenie cia³a lub cierpienie oraz nie zapewnia mo¿liwo¶ci niezbêdnego ruchu, 15) (13) organizowanie walk zwierz±t. 1) schronisku dla zwierz±t, je¿eli jest to zwierzê domowe lub laboratoryjne, lub 2) pañstwowej jednostce organizacyjnej prowadz±cej gospodarstwo rolne, je¿eli jest to zwierzê gospodarskie, lub 3) ogrodowi zoologicznemu lub schronisku dla zwierz±t, je¿eli jest to zwierzê wykorzystywane do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych lub utrzymywane w ogrodach zoologicznych. 1a. (15) Decyzja, o której mowa w ust. 1, podejmowana jest z urzêdu lub na wniosek Policji, lekarza weterynarii lub upowa¿nionego przedstawiciela organizacji spo³ecznej, której statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t. 1b. (16) Przekazanie zwierzêcia, o którym mowa w ust. 1, nastêpuje za zgod± podmiotu, któremu zwierzê ma byæ przekazane. 1c. (17) W przypadku braku zgody, o której mowa w ust. 1b, lub wyst±pienia innych okoliczno¶ci uniemo¿liwiaj±cych przekazanie zwierzêcia podmiotom, o których mowa w ust. 1, zwierzê mo¿e zostaæ nieodp³atnie przekazane innej osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadaj±cej osobowo¶ci prawnej albo osobie fizycznej, która zapewni mu w³a¶ciw± opiekê. 2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 2a. (18) Od decyzji, o której mowa w ust. 1, przys³uguje prawo wniesienia odwo³ania do samorz±dowego kolegium odwo³awczego w terminie 3 dni od daty dorêczenia decyzji. Samorz±dowe kolegium odwo³awcze rozpoznaje odwo³anie w terminie 7 dni. 3. (19) W przypadkach nie cierpi±cych zw³oki, gdy dalsze pozostawanie zwierzêcia u dotychczasowego w³a¶ciciela lub opiekuna zagra¿a jego ¿yciu, policjant, a tak¿e upowa¿niony przedstawiciel organizacji spo³ecznej, której statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t, mo¿e odebraæ mu zwierzê, zawiadamiaj±c o tym niezw³ocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), celem podjêcia przez ten organ decyzji w przedmiocie odebrania zwierzêcia. 4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, kosztami transportu, utrzymania i koniecznego leczenia zwierzêcia obci±¿a siê jego dotychczasowego w³a¶ciciela lub opiekuna. 5. Do nale¿no¶ci z tytu³u kosztów okre¶lonych w ust. 4 stosuje siê przepisy o postêpowaniu egzekucyjnym w administracji. 6. (20) Odebrane zwierzê podlega zwrotowi, je¿eli s±d nie orzeknie w trybie art. 35 ust. 3 przepadku zwierzêcia, a tak¿e je¿eli postêpowanie karne w tej sprawie zostanie umorzone. 2. (22) Minister w³a¶ciwy do spraw o¶wiaty i wychowania uwzglêdni problematykê ochrony zwierz±t w podstawie programowej kszta³cenia ogólnego. 3. (23) Zarz±d województwa przygotowuje i wykonuje program upowszechniania znajomo¶ci przepisów ustawy w¶ród rolników przez wojewódzkie o¶rodki doradztwa rolniczego. 4. (24) (skre¶lony). 2. Uwiê¼, na której jest trzymane zwierzê, nie mo¿e powodowaæ u niego urazów ani cierpieñ oraz musi mu zapewniæ mo¿liwo¶æ niezbêdnego ruchu. 2. Zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie wydaje siê, a wydane cofa siê, je¿eli pies bêdzie lub jest utrzymywany w warunkach i w sposób, które stanowi± zagro¿enie dla ludzi lub zwierz±t. 3. Minister w³a¶ciwy do spraw administracji publicznej, po zasiêgniêciu opinii Zwi±zku Kynologicznego w Polsce, ustala, w drodze rozporz±dzenia, wykaz ras psów uznawanych za agresywne, bior±c pod uwagê konieczno¶æ zapewnienia bezpieczeñstwa ludzi i zwierz±t. akty wykonawcze 2. (26) Minister w³a¶ciwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu z ministrem w³a¶ciwym do spraw ¶rodowiska okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, zasady i warunki wy³apywania bezdomnych zwierz±t. 3. (27) Wy³apywanie bezdomnych zwierz±t oraz rozstrzyganie o dalszym postêpowaniu z tymi zwierzêtami odbywa siê wy³±cznie na mocy uchwa³y rady gminy podjêtej po uzgodnieniu z powiatowym lekarzem weterynarii oraz po zasiêgniêciu opinii upowa¿nionego przedstawiciela organizacji spo³ecznej, której statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t. 4. (28) Organizacje spo³eczne, których statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t, mog± zapewniaæ bezdomnym zwierzêtom opiekê i w tym celu prowadziæ schroniska dla zwierz±t, w porozumieniu z w³a¶ciwymi organami samorz±du terytorialnego. akty wykonawcze orzeczenia administracji 1) sterylizacjê albo kastracjê zwierz±t, 2) poszukiwanie nowych w³a¶cicieli dla zwierz±t, 3) usypianie ¶lepych miotów. 2. Koszty realizacji programu, o którym mowa w ust. 1, ponosi gmina. 2. Warunki chowu lub hodowli zwierz±t nie mog± powodowaæ urazów i uszkodzeñ cia³a lub innych cierpieñ. 3. Zabrania siê podawania zwierzêtom gospodarskim substancji o dzia³aniu hormonalnym, tyreostatycznym i beta-agonistycznym w celu innym ni¿ leczniczy, z zastrze¿eniem ust. 3a. Dopuszcza siê stosowanie substancji o dzia³aniu hormonalnym w rozrodzie zwierz±t gospodarskich. 4. Zabrania siê tuczu gêsi i kaczek na st³uszczone w±troby. 4a. Z zastrze¿eniem ust. 4b zabrania siê utrzymywania ciel±t: 1) powy¿ej 8 tygodnia ¿ycia w pojedynczych boksach, 2) na uwiêzi, z wyj±tkiem pory karmienia, a w czasie jej trwania nie d³u¿ej ni¿ jedn± godzinê. 4b. Przepis ust. 4a pkt 1 nie dotyczy gospodarstw rolnych, w których jednocze¶nie utrzymywane jest mniej ni¿ 6 ciel±t. 5. Obsada zwierz±t ponad ustalone normy powierzchni dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego jest zabroniona. 6. Zabrania siê importu zwierz±t i produktów zwierzêcych uzyskanych w wyniku chowu lub hodowli z naruszeniem przepisów niniejszej ustawy. 6a. Utrzymuj±cy zwierzêta gospodarskie przechowuje przez okres 3 lat dokumentacjê weterynaryjn± dotycz±c± przebiegu leczenia, przeprowadzonych zabiegów weterynaryjnych oraz pad³ych zwierz±t. 7. Minister w³a¶ciwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem w³a¶ciwym do spraw ¶rodowiska okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, minimalne warunki utrzymywania poszczególnych gatunków zwierz±t gospodarskich, maj±c na wzglêdzie zapewnienie im w³a¶ciwej opieki. 2. Minister Rolnictwa i Gospodarki ¯ywno¶ciowej okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, warunki, tryb i sposób wydawania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1. 2. Zabrania siê w szczególno¶ci: 1) przeci±¿ania zwierz±t, 2) u¿ywania do pracy zwierz±t chorych lub niedo¿ywionych, 3) u¿ywania uprzê¿y, wêdzide³, rzêdów wierzchowych, juków, podków, pojazdów lub narzêdzi mog±cych, ze wzglêdu na z³y stan techniczny lub niew³a¶ciw± konstrukcjê, spowodowaæ obra¿enia cia³a lub ¶mieræ zwierzêcia, 4) u¿ywania do popêdzania zwierz±t przedmiotów lub narzêdzi, które mog± spowodowaæ okaleczenie zwierzêcia, 5) zmuszania do wyczerpuj±cego k³usu lub galopu zwierz±t ci±gn±cych ³adunek, 6) u¿ywania do zrywki drewna koni poni¿ej pi±tego roku ¿ycia. 3. Osoba wykorzystuj±ca zwierzêta do pracy ma obowi±zek zapewniæ im, w ci±gu ka¿dej doby, wypoczynek dla regeneracji si³, w³a¶ciwy dla danego gatunku. 2. (32) Warunki wystêpów zwierz±t, o których mowa w ust. 1, musz± byæ okre¶lone w przygotowanym przez organizatora wystêpu scenariuszu lub odpowiednim programie zatwierdzonym przez G³ównego Lekarza Weterynarii albo wskazan± przez niego osobê. 3. Zabrania siê stosowania wobec zwierz±t farmakologicznych i mechanicznych metod i ¶rodków dopinguj±cych. 4. Zwierzêta, o których mowa w ust. 1, powinny mieæ zapewniony w³a¶ciwy wypoczynek. Zabrania siê w szczególno¶ci wykorzystywania tych zwierz±t bezpo¶rednio po transporcie, bez regeneracji wypoczynkowo-ruchowej. 5. Zwierzêtom, o których mowa w ust. 1, nale¿y zapewniæ opiekê lekarsko-weterynaryjn±. 6. (33) (skre¶lony). 2. (34) Tresura zwierz±t do celów widowiskowo-rozrywkowych i obronnych nie mo¿e byæ prowadzona w sposób powoduj±cy ich cierpienie. 3. Nie wolno prowadziæ tresury zwierz±t wy³±cznie w celu zwiêkszenia ich agresywno¶ci. 4. Zabrania siê zmuszania zwierz±t do wykonywania czynno¶ci, które powoduj± ból lub s± sprzeczne z ich natur±. 5. Zabrania siê dzia³alno¶ci mena¿erii objazdowych. 6. Zabrania siê propagowania lub upowszechniania drastycznych scen zabijania, zadawania cierpienia lub innej przemocy, ze strony cz³owieka, której ofiarami s± zwierzêta, chyba ¿e sceny te maj± na celu napiêtnowanie okrutnego zachowania wobec zwierz±t. 7. Do zwierz±t, o których mowa w ust. 2, stosuje siê odpowiednio przepisy art. 9. 8. (35) Minister w³a¶ciwy do spraw ¶rodowiska w porozumieniu z ministrem w³a¶ciwym do spraw kultury okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, minimalne warunki utrzymywania poszczególnych gatunków zwierz±t wykorzystywanych do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych, maj±c na wzglêdzie zapewnienie im w³a¶ciwej opieki. 9. (36) (skre¶lony). 2. Przetrzymywanie, hodowla lub prezentacja zwierz±t, o których mowa w ust. 1, musi byæ wykonywana w sposób gwarantuj±cy bezpieczeñstwo ludzi i zwierz±t. 2. Do ogrodów zoologicznych sprowadza siê tylko te zwierzêta, którym ogród zoologiczny mo¿e zapewniæ warunki egzystencji stosowne do potrzeb danego gatunku. 3. Nie nale¿y doprowadzaæ do rozmna¿ania zwierz±t, których potomstwu nie zapewni siê w³a¶ciwej egzystencji. 4. (38) Utworzenie nowego ogrodu zoologicznego wymaga zezwolenia ministra w³a¶ciwego do spraw ¶rodowiska wydawanego po zasiêgniêciu opinii marsza³ka województwa w³a¶ciwego ze wzglêdu na miejsce utworzenia ogrodu zoologicznego, a tak¿e opinii organizacji zrzeszaj±cej przedstawicieli ogrodów zoologicznych. 2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje siê, je¿eli zw³oki zwierz±t bêd± preparowane wy³±cznie w celu naukowym, dydaktycznym lub edukacyjnym. 3. W zezwoleniu ustala siê warunki i sposób pozyskiwania zwierz±t, o których mowa w ust. 1, po uzyskaniu opinii starosty w³a¶ciwego ze wzglêdu na miejsce pozyskiwania tych zwierz±t. 4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje siê do zwierz±t wolno ¿yj±cych (dzikich), których pozyskiwanie reguluj± odrêbne przepisy. 5. Zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie wydaje siê, a wydane cofa, je¿eli: 1) zachodzi uzasadniona potrzeba ochrony zasobów genetycznych, 2) przemawiaj± za tym wzglêdy sanitarne. 1) zwierzêta musz± byæ prawid³owo ulokowane, a u¿ywane uwiêzi nie mog± im krêpowaæ le¿enia i wstawania w czasie transportu, 2) pod³ogi pojazdów u¿ywanych do transportu powinny mieæ odpowiedni± nawierzchniê, zapewniaj±c± przyczepno¶æ koñczyn oraz umo¿liwiaj±c± utrzymanie higieny, 3) ¶rodki transportu zwierz±t powinny spe³niaæ warunki utrzymania odpowiedniej temperatury, wentylacji, przestrzeni oraz naturalnej pozycji, 4) w trakcie d³u¿szego transportu zwierzêta musz± mieæ zapewnion± odpowiednio czêsto wodê i karmê oraz odpoczynek, 5) zwierzêtom chorym lub rannym zapewnia siê niezw³ocznie pomoc weterynaryjn±, 6) zwierzêta wwo¿one do kraju oraz wywo¿one za granicê musz± byæ wiezione najkrótsz± drog± i bez zbêdnych postojów, a ich odprawa graniczna odbywa siê poza kolejno¶ci±. 2. Zabrania siê: 1) transportu zwierz±t: a) w okresie oko³oporodowym, który odpowiada 10% czasu trwania ci±¿y danego gatunku przed porodem i 48 godzinom po porodzie, b) m³odych do czasu zagojenia pêpowiny albo oddzielonych od matek i niezdolnych do przyjmowania sta³ych pokarmów, 2) prze³adunku zwierz±t bez odpowiedniego zabezpieczenia, 3) transportu zwierz±t jednokopytnych wielopoziomowymi ¶rodkami transportu przeznaczonymi do przewozu zwierz±t oraz transportu grup koni, których kopyta s± podkute, 4) transportu zwierz±t chorych oraz rannych lub niesprawnych ruchowo, z wyj±tkiem transportu zwierz±t: a) do leczenia, b) do uboju sanitarnego, c) przeznaczonych do do¶wiadczeñ. 3. Zwierzêta pad³e oraz zwierzêta nie nadaj±ce siê do dalszego transportu musz± byæ usuniête na pierwszym postoju. 4. Odpowiedzialno¶æ za nieprzestrzeganie zasad i warunków wykonywania transportu, okre¶lonych w ust. 1-3, ponosi przewo¼nik. 4a. Wykonywanie zarobkowego transportu drogowego zwierz±t mo¿e odbywaæ siê wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków transportu dopuszczonych do tego celu. 4b. ¦rodek transportu drogowego mo¿e byæ dopuszczony do u¿ycia w transporcie zwierz±t, je¿eli spe³nia wymogi, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 oraz w przepisach wydanych na podstawie ust. 5. 4c. Decyzjê w sprawie dopuszczenia ¶rodka transportu drogowego do u¿ycia w transporcie zwierz±t wydaje powiatowy lekarz weterynarii na wniosek zainteresowanego przewo¼nika. 4d. Decyzja, o której mowa w ust. 4c, zawiera w szczególno¶ci: 1) okre¶lenie numeru rejestracyjnego ¶rodka transportu drogowego, 2) okre¶lenie gatunku zwierz±t, które mog± byæ transportowane przy u¿yciu danego ¶rodka, 3) okre¶lenie terminu wa¿no¶ci decyzji, z tym ¿e nie mo¿e on byæ d³u¿szy ni¿ 12 miesiêcy, 4) rozstrzygniêcie, czy ¶rodek transportu mo¿e byæ wykorzystany do wykonywania transportu zwierz±t trwaj±cego d³u¿ej ni¿ osiem godzin. 4e. Powiatowy lekarz weterynarii cofa decyzjê o dopuszczeniu ¶rodka transportu drogowego do u¿ycia w transporcie zwierz±t, je¿eli nie spe³nia on wymagañ, o których mowa w ust. 4b. 4f. Przewo¼nik mo¿e zatrudniaæ do transportu zwierz±t wy³±cznie kierowców i konwojentów posiadaj±cych kwalifikacje niezbêdne do transportowania zwierz±t, potwierdzone przez powiatowego lekarza weterynarii. 4g. Decyzjê, o której mowa w ust. 4c, dokumenty potwierdzaj±ce kwalifikacje, o których mowa w ust. 4f, oraz plan trasy przewo¼nik do³±cza do dokumentów przewozowych. 5. Minister w³a¶ciwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem w³a¶ciwym do spraw rolnictwa oraz w porozumieniu z ministrem w³a¶ciwym do spraw ¶rodowiska okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe warunki i sposób transportu zwierz±t, uwzglêdniaj±c maksymalny czas transportu zwierz±t, czêstotliwo¶æ i czas trwania obowi±zkowych postojów, zasady tworzenia i funkcjonowania punktów etapowych, wzór planu trasy oraz szczegó³owe wymagania, jakie powinny spe³niaæ ¶rodki transportu do przewozu zwierz±t, sposób postêpowania ze zwierzêtami chorymi i pad³ymi, bior±c pod uwagê potrzebê zapewnienia odpowiednich i humanitarnych warunków transportu zwierz±t. 6. Minister w³a¶ciwy do spraw rolnictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe warunki i tryb potwierdzania kwalifikacji dla kierowców i konwojentów, o których mowa w ust. 4f, uwzglêdniaj±c w szczególno¶ci wzory za¶wiadczeñ potwierdzaj±cych te kwalifikacje, sposób przeprowadzenia egzaminów i powo³ywania komisji egzaminacyjnych oraz szczegó³owe programy szkoleñ. akty wykonawcze 2. (45) Zabiegi lekarsko-weterynaryjne i zootechniczne lub inne zabiegi wynikaj±ce z technologii produkcji mog± byæ wykonywane na zwierzêtach wy³±cznie przez osoby posiadaj±ce kwalifikacje okre¶lone odrêbnymi przepisami, z zachowaniem koniecznej ostro¿no¶ci, w sposób zapewniaj±cy ograniczenie cierpieñ i stresu zwierzêcia. 3. Zabiegi powoduj±ce ból wykonuje siê w znieczuleniu ogólnym albo miejscowym, z wyj±tkiem tych zabiegów, które wed³ug zasad sztuki weterynaryjnej wykonuje siê bez znieczulenia. 2. W celu opiniowania do¶wiadczeñ i testów, o których mowa w ust. 1, tworzy siê Krajow± Komisjê Etyczn± do Spraw Do¶wiadczeñ na Zwierzêtach, zwan± dalej "Krajow± Komisj± Etyczn±", oraz lokalne, w szczególno¶ci miêdzyuczelniane lub uczelniane, komisje etyczne do spraw do¶wiadczeñ na zwierzêtach, zwane dalej "lokalnymi komisjami etycznymi". 3. Minister w³a¶ciwy do spraw nauki powo³uje Krajow± Komisjê Etyczn±, licz±c± 15 cz³onków, w sk³ad której wchodz± przedstawiciele nauk biologicznych, medycznych, weterynaryjnych, humanistycznych oraz przedstawiciele organizacji pozarz±dowych, których statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t. 4. Krajowa Komisja Etyczna powo³uje lokalne komisje etyczne, licz±ce od 5 do 15 cz³onków, w sk³ad których wchodz± przedstawiciele nauk biologicznych, medycznych, weterynaryjnych, humanistycznych oraz przedstawiciele organizacji pozarz±dowych, których statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t. 5. Krajowa Komisja Etyczna ustala ogólne zasady funkcjonowania lokalnych komisji etycznych i wydawania przez nie opinii o dopuszczalno¶ci przeprowadzania do¶wiadczeñ lub testów na zwierzêtach oraz rozpatruje odwo³ania od opinii lokalnych komisji etycznych. Zezwolenie na prowadzenie badañ wydaje kierownik jednostki organizacyjnej upowa¿nionej do przeprowadzania do¶wiadczeñ lub testów na zwierzêtach, o której mowa w ust. 8, po uzyskaniu pozytywnej opinii odpowiedniej komisji etycznej. 6. W obradach Krajowej Komisji Etycznej oraz lokalnych komisji etycznych nie mog± uczestniczyæ z prawem g³osu osoby, których dotyczy wydawana opinia. 7. (skre¶lony). 8. Do¶wiadczenia i testy na zwierzêtach mog± byæ przeprowadzane wy³±cznie w umieszczonych w wykazie, o którym mowa w ust. 10, jednostkach organizacyjnych szkó³ wy¿szych, instytutach naukowo-badawczych, placówkach naukowych Polskiej Akademii Nauk, urzêdowych laboratoriach weterynaryjnych oraz wytwórniach leków lub biopreparatów i przez osoby posiadaj±ce odpowiednie kwalifikacje oraz indywidualne zezwolenie wydane przez kierownika w³a¶ciwej jednostki organizacyjnej. 8a. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 8, wyznacza, w porozumieniu z lokaln± komisj± etyczn±, osobê odpowiedzialn± za opiekê nad zwierzêtami, zapewnienie zachowania warunków bytowania okre¶lonych w ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie oraz za przebieg do¶wiadczeñ zgodnych z protoko³em zatwierdzonym przez lokaln± komisjê etyczn±. 8b. Jednostka organizacyjna, o której mowa w ust. 8, jest obowi±zana do prowadzenia dokumentacji dotycz±cej zwierz±t wykorzystywanych do do¶wiadczeñ lub testów obejmuj±cej w szczególno¶ci liczby i gatunki zwierz±t nabytych w tym celu, miejsce ich pochodzenia i dane dostawców oraz dokumentacjê do¶wiadczeñ przeprowadzanych na tych zwierzêtach. Dokumentacja ta ma byæ przechowywana przez okres 3 lat i udostêpniana Inspekcji Weterynaryjnej na ka¿de jej ¿±danie. 9. Procedura do¶wiadczeñ lub testów przeprowadzanych na zwierzêtach musi byæ zgodna z opini± lokalnej komisji etycznej, o której mowa w ust. 5, i podlega kontroli. 10. Minister w³a¶ciwy do spraw nauki prowadzi wykaz jednostek, o których mowa w ust. 8, i og³asza go w Dzienniku Urzêdowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". 11. Minister w³a¶ciwy do spraw nauki, w drodze rozporz±dzenia, okre¶li tryb sk³adania wniosków o umieszczenie w wykazie i o skre¶lenie z tego wykazu, maj±c na wzglêdzie konieczno¶æ ujednolicenia wymagañ dotycz±cych sk³adanych wniosków. 1a. (48) Z zastrze¿eniem ust. 5 zabrania siê u¿ywania do do¶wiadczeñ i testów zwierz±t niepochodz±cych z hodowli zwierz±t laboratoryjnych. 1b. (49) Zabrania siê u¿ywania do do¶wiadczeñ zwierz±t bezdomnych. 2. (50) Hodowlê zwierz±t laboratoryjnych mo¿na prowadziæ po uzyskaniu zezwolenia wojewódzkiego lekarza weterynarii. 3. (51) Zezwolenie na hodowlê zwierz±t laboratoryjnych jest wydawane, je¿eli zwierzêta utrzymywane bêd± w warunkach odpowiednich dla danego gatunku, a w szczególno¶ci bêd± mia³y zapewnion± mo¿liwo¶æ ruchu, dostateczne zaopatrzenie w karmê i wodê oraz w³a¶ciw± opiekê. 3a. (52) Wniosek o wydanie zezwolenia na hodowlê zwierz±t laboratoryjnych zawiera w szczególno¶ci nastêpuj±ce dane: 1) imiê, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwê, siedzibê i adres wnioskodawcy, 2) okre¶lenie gatunku zwierz±t, które bêd± przedmiotem hodowli, 3) wskazanie udokumentowanego tytu³u prawnego do obiektów i gruntów, na których ma byæ prowadzona wnioskowana dzia³alno¶æ, 4) wskazanie posiadanych kwalifikacji i do¶wiadczenia wnioskodawcy i osób odpowiedzialnych za opiekê nad zwierzêtami w zakresie hodowli zwierz±t laboratoryjnych, 5) dotycz±ce wyposa¿enia obiektów, w których ma byæ prowadzona wnioskowana dzia³alno¶æ. 3b. (53) Zezwolenie na hodowlê zwierz±t laboratoryjnych mo¿e zostaæ cofniête, je¿eli zwierzêta utrzymywane s± w sposób niezgodny z warunkami, o których mowa w ust. 3. 4. (54) Minister w³a¶ciwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem w³a¶ciwym do spraw nauki okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe warunki utrzymywania zwierz±t w hodowlach zwierz±t laboratoryjnych oraz w jednostkach prowadz±cych do¶wiadczenia lub testy, maj±c na wzglêdzie konieczno¶æ zapewnienia tym zwierzêtom w³a¶ciwej opieki i warunków bytowania, a w szczególno¶ci minimalnej przestrzeni umo¿liwiaj±cej swobodê ruchu oraz odpowiedniego pojenia i karmienia, bior±c pod uwagê humanitarne traktowanie tych zwierz±t. 5. (55) Dopuszcza siê u¿ywanie do do¶wiadczeñ lub testów: 1) zwierz±t wolno ¿yj±cych (dzikich) albo gospodarskich, je¿eli cel do¶wiadczenia lub testu nie mo¿e byæ osi±gniêty przy u¿yciu innych zwierz±t, 2) zwierz±t gatunków uznanych za zagro¿one wyginiêciem, o których mowa w Za³±czniku I do Konwencji o miêdzynarodowym handlu dzikimi zwierzêtami i ro¶linami gatunków zagro¿onych wyginiêciem, sporz±dzonej w Waszyngtonie dnia 3 marca 1973 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 27, poz. 112 i z 2000 r. Nr 66, poz. 802), je¿eli do¶wiadczenie lub test ma na celu ochronê tych gatunków albo kiedy u¿ycie tych zwierz±t jest niezbêdne dla osi±gniêcia wa¿nego celu biomedycznego. 2. Do¶wiadczenia i prace badawcze, o których mowa w ust. 1, wymagaj± ka¿dorazowej zgody w³a¶ciwej lokalnej komisji etycznej. 3. Zwierzê o wy¿szym rozwoju czynno¶ci psychicznych poddane do¶wiadczeniu, zdolne do ¿ycia, powinno byæ leczone i przekazane w miejsce umo¿liwiaj±ce mu dalsz± egzystencjê. 4. Zwierzê poddane do¶wiadczeniu, w wyniku którego nast±pi³a rozleg³a interwencja chirurgiczna, a natura do¶wiadczenia nie wymaga utrzymania go przy ¿yciu i poddania leczeniu, u¶mierca siê przed przebudzeniem z narkozy. 1) pozbawiania zwierz±t u¿ywanych do do¶wiadczeñ zdolno¶ci wydawania g³osu, 2) przeprowadzania na zwierzêtach testów ¶rodków kosmetycznych oraz testów ¶rodków higienicznych, je¿eli dostêpne s± metody alternatywne, 3) przeprowadzania dla celów dydaktycznych do¶wiadczeñ na zwierzêtach, powoduj±cych ich zbêdne cierpienie, je¿eli cel ten mo¿na osi±gn±æ w inny sposób. 1) szczegó³owy sposób powo³ywania, organizacjê, dzia³alno¶æ, sposób finansowania Krajowej Komisji Etycznej oraz lokalnych komisji etycznych, o których mowa w art. 28 ust. 3 i 4, uwzglêdniaj±c tryb wy³aniania kandydatów do poszczególnych komisji, a tak¿e sposób ustalania ich wynagrodzeñ, bior±c pod uwagê konieczno¶æ zapewnienia sprawnego dzia³ania komisji oraz wprowadzenie kadencyjno¶ci pe³nienia funkcji przez cz³onków tych komisji, 2) szczegó³owe warunki przeprowadzania do¶wiadczeñ lub testów na zwierzêtach oraz sposób ich kontrolowania, uwzglêdniaj±c okre¶lenie sposobu prowadzenia rejestru zwierz±t laboratoryjnych oraz dokumentacji do¶wiadczeñ lub testów przeprowadzanych na zwierzêtach przez jednostki organizacyjne uprawnione do ich przeprowadzania, maj±c na wzglêdzie potrzebê prowadzenia w³a¶ciwej dokumentacji do¶wiadczeñ lub testów, kwalifikacje osób kieruj±cych do¶wiadczeniami lub testami, a tak¿e zapewnienie w³a¶ciwej kontroli nad wykonywaniem tych do¶wiadczeñ lub testów. akty wykonawcze 1) potrzeb± gospodarcz±, 2) wzglêdami humanitarnymi, 3) konieczno¶ci± sanitarn±, 4) nadmiern± agresywno¶ci±, powoduj±c± bezpo¶rednie zagro¿enie dla zdrowia lub ¿ycia ludzkiego, a tak¿e dla zwierz±t hodowlanych lub dziko ¿yj±cych, 5) potrzebami nauki, z zastrze¿eniem przepisów rozdzia³u 9, 6) wykonywaniem zadañ zwi±zanych z ochron± przyrody na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody. 1a. (59) U¶miercanie zwierz±t mo¿e odbywaæ siê wy³±cznie w sposób humanitarny polegaj±cy na zadawaniu przy tym minimum cierpienia fizycznego i psychicznego. 2. Je¿eli zachodz± przyczyny, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, zwierzê mo¿e byæ u¶miercone za zgod± w³a¶ciciela, a w braku jego zgody, na podstawie orzeczenia lekarza weterynarii. Ustalenie w³a¶ciciela i uzyskanie jego zgody nie dotyczy zwierz±t chorych na choroby zwalczane z urzêdu. 3. (60) W przypadku konieczno¶ci bezzw³ocznego u¶miercenia, w celu zakoñczenia cierpieñ zwierzêcia, potrzebê jego u¶miercenia stwierdza lekarz weterynarii, cz³onek Polskiego Zwi±zku £owieckiego, inspektor organizacji spo³ecznej, której statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t, funkcjonariusz Policji, stra¿y miejskiej lub gminnej, Stra¿y Granicznej, pracownik S³u¿by Le¶nej lub S³u¿by Parków Narodowych, stra¿nik Pañstwowej Stra¿y £owieckiej, stra¿nik ³owiecki lub stra¿nik Pañstwowej Stra¿y Rybackiej. 3a. (61) Gdy bezzw³oczne u¶miercenie zwierzêcia jest niezbêdne do realizacji zadañ zwi±zanych z ochron± przyrody na obszarze parku narodowego, potrzebê u¶miercenia zwierzêcia stanowi±cego zagro¿enie stwierdza w decyzji administracyjnej dyrektor parku narodowego, na którego obszarze znajduje siê to zwierzê. Uprawnionymi do wykonania decyzji s± upowa¿nieni przez dyrektora parku narodowego pracownicy wchodz±cy w sk³ad S³u¿by Parków Narodowych. 4. (62) W sytuacji, o której mowa w ust. 3 i 3a, dopuszczalne jest u¿ycie broni palnej przez osobê uprawnion±. 2. Wojewoda, po zasiêgniêciu opinii Pañstwowej Rady Ochrony Przyrody, organizacji spo³ecznej, której statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t, oraz Polskiego Zwi±zku £owieckiego, okre¶li, w drodze rozporz±dzenia porz±dkowego, miejsce, warunki, czas i sposoby ograniczenia populacji zwierz±t, o których mowa w ust. 1. 3. Zdzicza³e psy i koty przebywaj±ce bez opieki i dozoru cz³owieka na terenie obwodów ³owieckich w odleg³o¶ci wiêkszej ni¿ 200 m od zabudowañ mieszkalnych i stanowi±ce zagro¿enie dla zwierz±t dziko ¿yj±cych, w tym zwierz±t ³ownych, mog± byæ zwalczane przez dzier¿awców lub zarz±dców obwodów ³owieckich.Art. 33 ust. 4 stosuje siê odpowiednio. 2. Pomieszczenie poczekalni przedubojowej powinno byæ izolowane akustycznie i oddzielone przegrod± od pomieszczenia przeznaczonego do pozbawiania ¶wiadomo¶ci. Podobnie powinno byæ oddzielone pomieszczenie przeznaczone do pozbawiania ¶wiadomo¶ci od pomieszczeñ, w których dokonuje siê wykrwawiania oraz dalszych czynno¶ci obróbki poubojowej. 3. W uboju domowym zwierzêta kopytne mog± byæ u¶miercane tylko po uprzednim ich pozbawieniu ¶wiadomo¶ci przez przyuczonego ubojowca. 4. Zabrania siê: 1) u¶miercania zwierz±t w okresie oko³oporodowym, z wyj±tkiem potrzeb badañ naukowych, 2) (64) uboju lub u¶miercania zwierz±t krêgowych przy udziale dzieci lub w ich obecno¶ci, 3) wytrzewiania (patroszenia), oparzania, zdejmowania skóry, wêdzenia i oddzielania czê¶ci zwierz±t sta³ocieplnych, przed ustaniem odruchów oddechowych i miê¶niowych. 5. (65) (skre¶lony). 6. (66) Minister w³a¶ciwy do spraw rolnictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, kwalifikacje osób uprawnionych do zawodowego uboju, dopuszczalne metody uboju i u¶miercania zwierz±t stosownie do gatunku, maj±c na wzglêdzie zapewnienie humanitarnych warunków uboju i u¶miercania zwierz±t. akty wykonawcze 2. W zakresie wykonywania nadzoru, o którym mowa w ust. 1, pracownicy Inspekcji Weterynaryjnej oraz osoby wyznaczone przez organy tej Inspekcji posiadaj± uprawnienia okre¶lone w przepisach o zwalczaniu chorób zaka¼nych zwierz±t, badaniu zwierz±t rze¼nych i miêsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej. 3. Organizacje spo³eczne, których statutowym celem dzia³ania jest ochrona zwierz±t, mog± wspó³dzia³aæ z Inspekcj± Weterynaryjn± w sprawowaniu nadzoru, o którym mowa w ust. 1. 4. Przy wykonywaniu nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierz±t w zakresie utrzymywania zwierz±t wykorzystywanych do do¶wiadczeñ i testów oraz przeprowadzenia tych do¶wiadczeñ lub testów Inspekcja Weterynaryjna wspó³pracuje z Krajow± Komisj± Etyczn± oraz z lokalnymi komisjami etycznymi. 2. (69) Je¿eli sprawca czynu okre¶lonego w ust. 1 dzia³a ze szczególnych okrucieñstwem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolno¶ci albo pozbawienia wolno¶ci do lat 2. 3. W razie skazania za przestêpstwo okre¶lone w ust. 1, s±d mo¿e orzec przepadek zwierzêcia, a w razie skazania za przestêpstwo okre¶lone w ust. 2, s±d orzeka przepadek zwierzêcia - je¿eli sprawca jest jego w³a¶cicielem. 4. W razie skazania za przestêpstwo okre¶lone w ust. 1 lub 2, s±d mo¿e orzec wobec sprawcy zakaz wykonywania okre¶lonego zawodu, prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci lub wykonywania czynno¶ci wymagaj±cych zezwolenia, które s± zwi±zane z wykorzystywaniem zwierz±t lub oddzia³ywaniem na nie, a tak¿e mo¿e orzec przepadek narzêdzi lub przedmiotów s³u¿±cych do pope³nienia przestêpstwa oraz przedmiotów pochodz±cych z przestêpstwa. 5. (70) W razie skazania za przestêpstwo okre¶lone w ust. 1 lub 2, s±d mo¿e orzec nawi±zkê w wysoko¶ci od 25 z³ do 2.500 z³ na cel zwi±zany z ochron± zwierz±t, wskazany przez s±d. tezy z pi¶miennictwa 2-4. (72) (skre¶lone). 2. Usi³owanie, pod¿eganie i pomocnictwo do czynu okre¶lonego w ust. 1 jest karalne. 3. W razie ukarania za wykroczenie, o którym mowa w ust. 1, mo¿na orzec przepadek narzêdzi lub przedmiotów s³u¿±cych do pope³nienia wykroczenia oraz przedmiotów z niego pochodz±cych, jak równie¿ mo¿na orzec przepadek zwierzêcia. 4. (74) W razie pope³nienia wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, mo¿na orzec nawi±zkê w wysoko¶ci do 1.000 z³ na cel zwi±zany z ochron± zwierz±t. 2. W razie ukarania za wykroczenie, o którym mowa w ust. 1, mo¿na orzec przepadek zwierzêcia. 1) transportuje zwierzêta ¶rodkami transportu, które nie zosta³y dopuszczone do u¿ycia w transporcie zwierz±t przez powiatowego lekarza weterynarii, lub 2) nie zapewnia transportowanym zwierzêtom warunków transportu okre¶lonych w ustawie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 5 i 6, podlega karze aresztu lub grzywny. 1) bez wymaganego zezwolenia lub 2) nie zapewnia zwierzêtom utrzymywanym w tych hodowlach w³a¶ciwych warunków bytowania, podlega karze aresztu lub grzywny. 2. W razie ukarania za wykroczenie, o którym mowa w ust. 1, mo¿na orzec przepadek zwierz±t. 2. Organizacja spo³eczna, o której mowa w ust. 1, po otrzymaniu zawiadomienia jest obowi±zana powiadomiæ niezw³ocznie powiatowego lekarza weterynarii o wej¶ciu w posiadanie zwierzêcia. 3. Po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 2, powiatowy lekarz weterynarii niezw³ocznie przeprowadza badanie zwierzêcia. 4. Organizacja spo³eczna, o której mowa w ust. 2, przekazuje zwierzê nieodp³atnie: 1) schronisku dla zwierz±t, je¿eli jest to zwierzê domowe lub laboratoryjne, lub 2) pañstwowej jednostce organizacyjnej prowadz±cej gospodarstwo rolne, je¿eli jest to zwierzê gospodarskie, lub 3) ogrodowi zoologicznemu lub schronisku dla zwierz±t, je¿eli jest to zwierzê wykorzystywane do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych lub utrzymywane w ogrodach zoologicznych. 5. Przekazanie zwierzêcia, o którym mowa w ust. 4, nastêpuje za zgod± podmiotu, któremu zwierzê ma byæ przekazane. 6. W przypadku braku zgody, o której mowa w ust. 5, lub wyst±pienia innych okoliczno¶ci uniemo¿liwiaj±cych przekazanie zwierzêcia podmiotom, o których mowa w ust. 4, zwierzê mo¿e zostaæ nieodp³atnie przekazane innej osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadaj±cej osobowo¶ci prawnej albo osobie fizycznej, która zapewni mu w³a¶ciw± opiekê. 7. Z przekazania zwierzêcia sporz±dza siê protokó³, który zawiera: 1) datê przekazania zwierzêcia, 2) nazwê, siedzibê i adres organizacji spo³ecznej przekazuj±cej zwierzê, 3) nazwê i siedzibê osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej albo imiê, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres osoby fizycznej, której zwierzê jest przekazywane, 4) okre¶lenie gatunku, wieku i p³ci zwierzêcia, 5) informacjê o stanie zdrowia zwierzêcia. 8. Koszty wykonania orzeczenia o przepadku zwierzêcia ponosi skazany. 2. (skre¶lony). | ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
![]() |
![]() |