|
Ustawa z dnia 28 wrze¶nia 1991 r. O LASACH(Dz. U. Nr 101 poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, Nr 54, poz. 254, z 1994 r, Nr 1 poz. 3, Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 121, poz. 770, Nr 160, poz. 1079 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668)Tekst ujednolicony wg stanu na dzieñ 1 stycznia 1999 r. Rozdzia³ 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa okre¶la zasady zachowania ochrony i powiêkszania zasobów le¶nych oraz zasady gospodarki le¶nej w powi±zaniu z innymi elementami ¶rodowiska i z gospodark± narodow±. Art. 2. Przepisy ustawy stosuje siê do lasów, bez wzglêdu na formê ich w³asno¶ci. Art. 3. Lasem w rozumieniu ustawy jest grunt: 1) o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty ro¶linno¶ci± le¶n± (uprawami le¶nymi) - drzewami i krzewami oraz runem le¶nym - lub przej¶ciowo jej pozbawiony: a)przeznaczony do produkcji le¶nej lub b)stanowi±cy rezerwat przyrody lub wchodz±cy w sk³ad parku narodowego albo c)wpisany do rejestru zabytków, 2) zwi±zany z gospodark± le¶n±, zajêty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki le¶nej budynki i budowle, urz±dzenia melioracji wodnych, linie podzia³u przestrzennego lasu, drogi le¶ne, tereny pod liniami energetycznymi, szkó³ki le¶ne, miejsca sk³adowania drewna, a tak¿e wykorzystywany na parkingi le¶ne i urz±dzenia turystyczne. Art. 4. 1. Lasami stanowi±cymi w³asno¶æ Skarbu Pañstwa zarz±dza Pañstwowe Gospodarstwo Le¶ne Lasy Pañstwowe, zwane dalej " Lasami Pañstwowymi". 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siê do lasów: 1) bêd±cych w zarz±dzie parków narodowych, 2) wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa, 3) bêd±cych w u¿ytkowaniu wieczystym na mocy odrêbnych przepisów. 3. W ramach sprawowanego zarz±du Lasy Pañstwowe prowadz± gospodarkê le¶n±, gospodaruj± gruntami i innymi nieruchomo¶ciami oraz ruchomo¶ciami zwi±zanymi z gospodark±le¶n±, a tak¿e prowadz± ewidencjê maj±tku Skarbu Pañstwa i ustalaj± jego warto¶æ. 4. Nadzór nad Lasami Pañstwowymi sprawuje minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa. Art. 5. 1. Nadzór nad gospodark± le¶n± w lasach stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa sprawuje minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, a w lasach niestanowi±cych takiej w³asno¶ci - wojewoda albo starosta. 2. Wojewoda mo¿e powierzyæ, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, o którym mowa w ust. 1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, dyrektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych. 3. Starosta mo¿e powierzyæ, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, o którym mowa w ust. 1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadle¶niczemu Lasów Pañstwowych, zwanemu dalej ?nadle¶niczym?. 4. Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶niczy prowadz± powierzone przez wojewodê lub starostê sprawy, o których mowa w ust. 2 i 3, po zapewnieniu przez powierzaj±cego ¶rodków finansowych na te cele. Art. 6. 1. U¿yte w ustawie okre¶lenia oznaczaj±: 1) gospodarka le¶na - dzia³alno¶æ le¶n± w zakresie urz±dzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiêkszania zasobów i upraw le¶nych, gospodarowania zwierzyn±, pozyskiwania - z wyj±tkiem skupu - drewna, ¿ywicy, choinek, karpiny, igliwia, zwierzyny oraz p³odów runa le¶nego, a tak¿e sprzeda¿ tych produktów oraz realizacjê poza produkcyjnych funkcji lasu, 1a) trwale zrównowa¿ona gospodarka le¶na - dzia³alno¶æ zmierzaj±ca do ukszta³towania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniaj±cym trwa³e zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjno¶ci oraz potencja³u regeneracyjnego, ¿ywno¶ci i zdolno¶ci do wype³niania, teraz i w przysz³o¶ci, wszystkich wa¿nych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów, 2) klasa bonitacji drzewostanu - wska¼nik mo¿liwo¶ci produkcyjnej siedliska le¶nego i drzewostanu, 3) w³a¶ciciel lasu - osobê fizyczn± lub prawn± bêd±c± w³a¶cicielem albo u¿ytkownikiem wieczystym lasu oraz osobê fizyczn±, osobê prawn± lub jednostkê organizacyjn± nie posiadaj±c± osobowo¶ci prawnej bêd±c± posiadaczem samoistnym, u¿ytkownikiem, zarz±dc± lub dzier¿awc± lasu, 4) zagro¿enie trwa³o¶ci - stan lasu wywo³any czynnikami zewnêtrznymi lub nieprawid³ow± gospodark± le¶n±, wymagaj±c± zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych albo jego przebudowy, 5) skre¶lony, 6) plan urz±dzenia lasu - podstawowy dokument gospodarki le¶nej opracowywany dla okre¶lonego obiektu, zawieraj±cy opis i ocenê stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki le¶nej, 7) uproszczony plan urz±dzenia lasu - plan opracowywany dla lasu o obszarze co najmniej 10 ha, stanowi±cego zwarty kompleks le¶ny, zawieraj±cy skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz podstawowe zadania dotycz±ce gospodarki le¶nej, 8) drogi le¶ne - drogi po³o¿one w lasach nie bêd±ce drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, 9) etat ciêæ - ilo¶æ drewna do pozyskania okre¶lon± w planie urz±dzenia lasu lub uproszczonym planie urz±dzenia lasu, wynikaj±c± z potrzeb odnowienia, pielêgnowania i ochrony lasu oraz zasady trwa³o¶ci i ci±g³o¶ci u¿ytkowania, 10) rozmiar pozyskania drewna - wielko¶æ (mi±¿szo¶æ) drewna do pozyskania wynikaj±c± z planów gospodarczo-finansowych, 11) program ochrony przyrody - czê¶æ planu urz±dzenia lasu zawieraj±c± kompleksowy opis stanu przyrody, zadania z zakresu jej ochrony i metody ich realizacji, obejmuj±c± zasiêg terytorialny nadle¶nictwa. 2.Przepisu ust. 1 pkt. 3 nie stosuje siê do rozdzia³u 9. Rozdzia³ 2 Gospodarka le¶na Art. 7. 1. Trwale zrównowa¿on± gospodarkê le¶n± prowadzi siê wed³ug planu urz±dzenia lasu lub uproszczonego planu urz±dzenia lasu, z uwzglêdnieniem w szczególno¶ci nastêpuj±cych celów: 1) zachowania lasów i korzystnego ich wp³ywu na klimat, powietrze, wodê, glebê, warunki ¿ycia i zdrowia cz³owieka oraz na równowagê przyrodnicz±, 2) ochrony lasów, zw³aszcza lasów i ekosystemów le¶nych stanowi±cych naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze wzglêdu na: a. zachowanie ró¿norodno¶ci przyrodniczej, b. zachowanie le¶nych zasobów genetycznych, c. walory krajobrazowe, d. potrzeby nauki, 3) ochrony gleb i terenów szczególnie nara¿onych na zniszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu spo³ecznym, 4) ochrony wód powierzchniowych i g³êbinowych, retencji zlewni, w szczególno¶ci na obszarach wododzia³ów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych, 5) produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego u¿ytkowania lasu. 2. Gospodarka le¶na w lasach stanowi±cych rezerwaty przyrody oraz wchodz±cych w sk³ad parków narodowych uwzglêdnia zasady okre¶lone w przepisach o ochronie przyrody. 3. Gospodarka le¶na w lasach wpisanych do rejestru zabytków prowadzona jest w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, z uwzglêdnieniem przepisów o ochronie dóbr kultury i muzeach Art. 8. Gospodarkê le¶n± prowadzi siê wed³ug nastêpuj±cych zasad: 1. powszechnej ochrony lasów, 2. trwa³o¶ci utrzymania lasów, 3. ci±g³o¶ci i zrównowa¿onego wykorzystania wszystkich funkcji lasów, 4. powiêkszania zasobów le¶nych. Art. 9. 1. W celu zapewnienia powszechnej ochrony lasów w³a¶ciciele lasów s± obowi±zani do kszta³towania równowagi w ekosystemach le¶nych, podnoszenia naturalnej odporno¶ci drzewostanów, a w szczególno¶ci do: wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegaj±cych powstawaniu i rozprzestrzenianiu siê po¿arów, zapobiegania, wykrywania i zwalczania nadmiernie pojawiaj±cych i rozprzestrzeniaj±cych siê organizmów szkodliwych, ochrony gleby i wód le¶nych. 2. W przypadku niewykonywania obowi±zków, o których mowa w ust. 1, w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarby Pañstwa zadania w³a¶cicieli lasów okre¶la, w drodze decyzji, starosta. 3. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa w porozumieniu z ministrem spraw wewnêtrznych i administracji okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady zabezpieczenia przeciwpo¿arowego lasów. Art. 10. 1. W razie wyst±pienia organizmów szkodliwych w stopniu zagra¿aj±cym trwa³o¶ci lasów: 1) nadle¶niczy, z zastrze¿eniem pkt. 2, wykonuje zabiegi zwalczaj±ce i ochronne, 2) starosta, z urzêdu lub na wniosek nadle¶niczego, zarz±dza wykonanie zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych w lasach zagro¿onych, nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, na koszt w³a¶ciwych nadle¶nictw. 2. W razie konieczno¶ci wykonania zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych na obszarze dwóch lub wiêcej powiatów, wykonanie zabiegów, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, zarz±dza wojewoda. 3. W razie konieczno¶ci wykonania zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych na obszarze dwóch lub wiêcej nadle¶nictw - wykonanie zabiegów, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, zarz±dza dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych. Art. 11. Jednostka organizacyjna, osoba fizyczna lub prawna odpowiedzialna za powstanie szkody w lasach jest obowi±zana do jej naprawienia wed³ug zasad okre¶lonych w kodeksie cywilnym. Art. 12. 1. W przypadku braku mo¿liwo¶ci ustalenia sprawcy szkody w lasach, powsta³ej w wyniku oddzia³ywania gazów i py³ów przemys³owych, oraz w przypadku po¿arów lub innych klêsk ¿ywio³owych spowodowanych czynnikami biotycznymi albo abiotycznymi, zagra¿aj±cych trwa³o¶ci lasu, koszty zagospodarowania i ochrony zwi±zane z odnowieniem lub przebudow± drzewostanu finansowane s± z bud¿etu pañstwa 2. Decyzje w sprawie przyznawania ¶rodków na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, wydaj±: 1) minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, na wniosek dyrektora generalnego Lasów Pañstwowych, zwanego dalej "dyrektorem generalnym" - w odniesieniu do lasów pozostaj±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, bêd±cych w u¿ytkowaniu wieczystym oraz lasów przekazanych w u¿ytkowanie na mocy art. 40, 2) starosta, na wniosek w³a¶ciciela lasu, po zaopiniowaniu przez nadle¶niczego - w odniesieniu do pozosta³ych lasów, wykonuj±cy zadania z zakresu administracji rz±dowej. Art. 13. 1. W³a¶ciciele lasów s± obowi±zani do trwa³ego utrzymywania lasów i zapewnienia ci±g³o¶ci ich u¿ytkowania, a w szczególno¶ci do: 1. zachowania w lasach ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) oraz naturalnych bagien i torfowisk, 2. ponownego wprowadzania ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) w lasach w okresie do 2 lat od usuniêcia drzewostanu, a w razie szkód wywo³anych przez po¿ary i inne klêski ¿ywio³owe - w okresie do 5 lat, 3. pielêgnowania i ochrony lasu, w tym równie¿ ochrony przeciwpo¿arowej, 4. przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osi±gniêcia celów gospodarki le¶nej, zawartych w planie urz±dzenia lasu, uproszczonym planie urz±dzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3, 5. racjonalnego u¿ytkowania w sposób trwale zapewniaj±cy optymaln± realizacjê wszystkich jego funkcji przez: a. pozyskiwanie drewna w granicach nie przekraczaj±cych mo¿liwo¶ci produkcyjnych lasu, b. pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego u¿ytkowania lasu w sposób zapewniaj±cy mo¿liwo¶æ ich biologicznego odtwarzania, a tak¿e ochronê runa le¶nego. 2. Zmiana lasu na u¿ytek rolny jest dopuszczalna w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb w³a¶cicieli lasów. 3. W sprawach, o których mowa w ust. 2: 1. w stosunku do lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa decyzjê wydaje dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, na wniosek nadle¶niczego 2. w stosunku do lasów nie stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa: a. o powierzchni do 10 ha decyzjê wydaje starosta, na wniosek w³a¶ciciela lasu, b. o powierzchni powy¿ej 10 ha decyzjê wydaje wojewoda, na wniosek w³a¶ciciela lasu. Art. 13a. 1. W celu realizacji trwale zrównowa¿onej gospodarki le¶nej Lasy Pañstwowe obowi±zane s± w szczególno¶ci do: a. inicjowania, koordynowania i prowadzenia okresowej oceny stanu lasów i zasobów le¶nych oraz prognozowania zmian w ekosystemach le¶nych, b. sporz±dzania okresowych wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów oraz aktualizacji stanu zasobów le¶nych, c. prowadzenia banku danych o zasobach le¶nych i stanie lasów. 2.Zadania okre¶lone w ust. 1 pkt. 2 i 3 realizowane s± bez wzglêdu na formê w³asno¶ci lasów. Art. 13b. 1. W celu promocji trwale zrównowa¿onej gospodarki le¶nej oraz ochrony zasobów przyrody w lasach dyrektor generalny mo¿e, w drodze zarz±dzenia, ustanawiaæ le¶ne kompleksy promocyjne. 2. W sk³ad le¶nych kompleksów promocyjnych wchodz± lasy bêd±ce w zarz±dzie Lasów Pañstwowych. Do le¶nych kompleksów promocyjnych mog± byæ w³±czane lasy innych w³a¶cicieli, na ich wniosek. 3. Le¶ne kompleksy promocyjne s± obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu ekologicznym, edukacyjnym i spo³ecznym, dla których dzia³alno¶æ okre¶la jednolity program gospodarczo-ochronny, opracowywany przez w³a¶ciwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych. 4. Dla ka¿dego le¶nego kompleksu promocyjnego dyrektor generalny powo³uje radê naukowo-spo³eczn±, do której nale¿y inicjowanie oraz ocena realizacji dzia³añ podejmowanych w le¶nym kompleksie promocyjnym. Art. 14. 1. Powiêkszanie zasobów le¶nych nastêpuje w wyniku zalesienia gruntów oraz podwy¿szania produkcyjno¶ci lasu w sposób okre¶lony w planie urz±dzenia lasu. 2. Do zalesienia mog± byæ przeznaczone nieu¿ytki, grunty rolne nieprzydatne do produkcji rolnej oraz inne grunty nadaj±ce siê do zalesienia, a w szczególno¶ci: a. grunty po³o¿one przy ¼ródliskach rzek lub potoków, na wododzia³ach, wzd³u¿ brzegów rzek oraz na obrze¿ach jezior i zbiorników wodnych, b. lotne piaski i wydmy piaszczyste, c. strome stoki, zbocza, urwiska i zapadliska, d. ha³dy i tereny po wyeksploatowanym piasku, ¿wirze, torfie i glinie. 2.a. Wielko¶æ zalesieñ, ich rozmieszczenie oraz sposób realizacji okre¶la krajowy program zwiêkszania lesisto¶ci opracowany przez ministra ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa. zatwierdzony przez Radê Ministrów. 3. Grunty przeznaczone do zalesienia okre¶la miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. 4. Obowi±zek zalesiania gruntów ci±¿y na nadle¶niczych w odniesieniu do gruntów w zarz±dzie Lasów Pañstwowych oraz na w³a¶cicielach lub u¿ytkownikach wieczystych pozosta³ych gruntów. 5. W³a¶ciciele lub u¿ytkownicy wieczy¶ci gruntów mog± otrzymywaæ dotacje z bud¿etu pañstwa przeznaczone na ca³kowite lub czê¶ciowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów, o których mowa w ust. 3. Decyzjê w sprawie przyznania ¶rodków na pokrycie tych kosztów wydaje starosta na wniosek w³a¶ciciela lub u¿ytkownika wieczystego, po zaopiniowaniu przez zarz±d gminy. 6. skre¶lony. Art. 14a. 1. Drewno pozyskane w lasach podlega ocechowaniu. 2. Obowi±zek cechowania drewna spoczywa na w³a¶cicielach lasów, z zastrze¿eniem ust. 3. 3. Drewno pozyskane w lasach nie stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa cechuje starosta, który wystawia w³a¶cicielowi lasu dokument stwierdzaj±cy legalno¶æ pozyskania drewna. 4. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady cechowania drewna, wzory urz±dzeñ do cechowania i zasady ich stosowania oraz wzór dokumentu stwierdzaj±cego legalno¶æ pozyskania drewna. Rozdzia³ 3 Lasy ochronne Art. 15. Za lasy szczególnie chronione, zwane dalej "lasami ochronnymi", mog± byæ uznane lasy, które: 1. chroni± glebê przed zmywaniem lub wyja³owieniem, powstrzymuj± osuwanie siê ziemi, obrywanie siê ska³ lub lawin, 2. chroni± zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, reguluj± stosunki hydrologiczne w zlewni oraz na obszarach wododzia³ów, 3. ograniczaj± powstawanie lub rozprzestrzenianie siê lotnych piasków, 4. s± trwale uszkodzone na skutek dzia³alno¶ci przemys³u, 5. stanowi± drzewostany nasienne lub ostoje zwierz±t i stanowiska ro¶lin podlegaj±cych ochronie gatunkowej, 6. maj± szczególne znaczenie przyrodniczo-naukowe lub dla obronno¶ci i bezpieczeñstwa pañstwa, 7. s± po³o¿one: a. w granicach administracyjnych miast i w odleg³o¶ci do 10 km od granic administracyjnych miast licz±cych ponad 50 tys. mieszkañców, b. w strefach ochronnych wokó³ sanatoriów i uzdrowisk, c. w strefie górnej granicy lasów. Art. 16. 1. Minister w³a¶ciwy do spraw ¶rodowiska, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru na wniosek Dyrektora Generalnego, zaopiniowany przez radê gminy - w odniesieniu do lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, 1a. Wojewoda, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru na wniosek starosty, uzgodniony z w³a¶cicielem lasu i zaopiniowany przez radê gminy - w odniesieniu do pozosta³ych lasów. 2. Rada gminy powinna wyraziæ opiniê w ci±gu dwóch miesiêcy od dnia otrzymania wyst±pienia o jej wyra¿enie. W razie up³ywu tego terminy uwa¿a siê, ¿e rada gminy nie zg³asza zastrze¿eñ. Art. 17. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady i tryb uznawania lasów za ochronne oraz szczegó³owe zasady prowadzenia w nich gospodarki le¶nej. Rozdzia³ 4 Plan urz±dzenia lasu Art. 18. 1. Plan urz±dzenia lasu sporz±dza siê z zastrze¿eniem ust. 2 na 10 lat, z uwzglêdnieniem: a. przyrodniczych i ekonomicznych warunków gospodarki le¶nej, b. celów i zasad gospodarki le¶nej oraz sposobów ich realizacji, okre¶lonych dla ka¿dego drzewostanu i urz±dzanego obiektu, z uwzglêdnieniem lasów ochronnych. 2. W przypadkach uzasadnionych stanem lasów, a w szczególno¶ci wyst±pieniem szkód lub klêsk ¿ywio³owych, plan urz±dzenia lasu mo¿e byæ opracowany na okresy krótsze ni¿ 10 lat. 3. Zmiana okresu, o którym mowa w ust. 1 i 2 wymaga zgody organu zatwierdzaj±cego plan urz±dzenia lasu. 4. Plan urz±dzenia lasu powinien zawieraæ w szczególno¶ci: 1). opis lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia, w tym a) zestawienie powierzchni lasów, gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz lasów ochronnych, b) zestawienie powierzchni lasów z ro¶linno¶ci± le¶n± (uprawami le¶nymi) wed³ug gatunków drzew w drzewostanie, klas wieku, klas bonitacji drzewostanów oraz funkcji lasów, 2) analizê gospodarki le¶nej w minionym okresie, 2a) program ochrony przyrody 3) okre¶lenie zadañ, w tym w szczególno¶ci dotycz±cych: a. ilo¶ci przewidzianego do pozyskania drewna, okre¶lonego etatem mi±¿o¶ciowym u¿ytków g³ównych (rêbnych i przedrêbnych), b. zalesieñ i odnowieñ, c. pielêgnowania i ochrony lasu, w tym równie¿ ochrony przeciwpo¿arowej, d. gospodarki ³owieckiej, e. potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej. Art. 19. 1. Plany urz±dzenia lasu sporz±dza siê dla lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, z zastrze¿eniem ust. 2. 2. Uproszczone plany urz±dzenia lasu, z zastrze¿eniem ust. 3 i 4, sporz±dza siê dla lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa oraz dla lasów wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa. 3. Dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, zadania z zakresu gospodarki le¶nej okre¶la decyzja starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej, wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasów. 4. Dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa, zadania z zakresu gospodarki le¶nej na podstawie inwentaryzacji stanu lasów okre¶la nadle¶niczy. 5. Plany urz±dzenia lasu oraz uproszczone plany urz±dzenia lasu sporz±dzaj± specjalistyczne jednostki lub inne podmioty wykonawstwa urz±dzeniowego. Art. 20. 1. W miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego uwzglêdnia siê ustalenia planów urz±dzenia lasu dotycz±ce granic i powierzchni lasu, w tym lasów ochronnych. 2. W ewidencji gruntów i budynków uwzglêdnia siê ustalenia planów urz±dzenia lasu i uproszczonych planów urz±dzenia lasu dotycz±ce granic i powierzchni lasu. Art. 21. 1. Plan urz±dzenia lasu lub uproszczony plan urz±dzenia lasu sporz±dzany jest: a. dla lasów bêd±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych - na zlecenie i koszt Lasów Pañstwowych, b. dla lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, nale¿±cych do osób fizycznych i wspólnot gruntowych - na zlecenie starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej, c. dla pozosta³ych lasów - na zlecenie i koszt w³a¶cicieli. 2. Inwentaryzacjê stanu lasu, o której mowa w art.19 ust. 3, przeprowadza siê na zlecenie starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej. 3. Inwentaryzacjê stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 4, przeprowadza siê na koszt Agencji W³asno¶ci Skarbu Pañstwa. 4. Projekt uproszczonego planu urz±dzenia lasu wyk³ada siê do publicznego wgl±du na okres 60 dni w siedzibie urzêdu gminy. O wy³o¿eniu projektu uproszczonego planu urz±dzenia lasu zarz±d gminy informuje pisemnie w³a¶cicieli lasów, z zaznaczeniem, ¿e uproszczony plan urz±dzenia lasu bêdzie podstaw± naliczenia podatku le¶nego. 5. W terminie 30 dni od daty wy³o¿enia projektu uproszczonego planu urz±dzenia lasu zainteresowani w³a¶ciciele lasów mog± sk³adaæ zastrze¿enia i wnioski w sprawie planu. Starosta wydaje decyzje w sprawie uznania lub nieuznania zastrze¿eñ lub wniosków. Art. 22. 1. Minister w³a¶ciwy do spraw ¶rodowiska zatwierdza, plan urz±dzenia lasu dla lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa oraz uproszczone plany urz±dzenia lasu dla lasów wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa. 2. Wojewoda, po uzyskaniu opinii w³a¶ciwego terytorialnie nadle¶niczego, zatwierdza uproszczony plan urz±dzenia lasu. 3. W terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu uproszczonego planu urz±dzenia lasu nadle¶niczy mo¿e zg³osiæ zastrze¿enia. W razie up³ywu tego terminu uwa¿a siê, ¿e nadle¶niczy nie zg³asza zastrze¿eñ. 4. Minister w³a¶ciwy w sprawach ¶rodowiska nadzoruje wykonanie planów urz±dzenia lasu dla lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa oraz wykonanie uproszczonych planów urz±dzania lasu dla lasów wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa. 5. Starosta, wykonuj±cy zadanie z zakresu administracji rz±dowej, nadzoruje wykonanie zatwierdzonych uproszczonych planów urz±dzania lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa. Art. 23. 1. Zmiana planu urz±dzenia lasu lub uproszczonego planu urz±dzenia lasu mo¿e byæ dokonana aneksem z zastrze¿eniem ust. 2 i 4 oraz zachowaniem przepisów art. 22. 2. Zwiêkszenie rozmiaru pozyskania drewna w nadle¶nictwie ponad wielko¶æ okre¶lon± w planie urz±dzenia lasu mo¿e nast±piæ tylko w zwi±zku ze szkod± lub klêsk± ¿ywio³ow±. 3. W razie braku mo¿liwo¶ci utrzymania przewidzianego w planie urz±dzenia lasu etatu ciêæ u¿ytków g³ównych z przyczyn wymienionych w ust. 2, dokonuje siê zmiany planu urz±dzenia lasu w trybie okre¶lonym w ust. 1. 4. Pozyskanie drewna w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, niezgodne z uproszczonym planem urz±dzenia lasu lub decyzj± o której mowa w art. 19 ust. 3, jest mo¿liwa wy³±cznie w przypadkach losowych; decyzjê w tej sprawie, na wniosek w³a¶ciciela lasu wydaje starosta, wykonuj±cy zadania z zakresu administracji rz±dowej: Art. 24. Je¿eli w³a¶ciciel lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa nie wykonuje obowi±zków okre¶lonych w art. 13 albo nie wykonuje zadañ zawartych w uproszczonym planie urz±dzania lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3, w szczególno¶ci w zakresie: 1. ponownego wprowadzenia ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych), 2. przebudowy drzewostanu, 3. pielêgnowania i ochrony lasu, w tym: a. usuwania drzew opanowanych przez organizmy szkodliwe, a tak¿e z³omów i wywrotów, b. zabiegów pielêgnacyjnych ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) w wieku do 10 lat, c. zabiegów w zakresie ochrony przeciwpo¿arowej starosta nakazuje wykonanie tych obowi±zków i zadañ w drodze decyzji. Art. 25. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li w drodze rozporz±dzenia: 1. szczegó³owe zasady sporz±dzania planu urz±dzenia lasu, uproszczonego planu urz±dzenia lasu oraz inwentaryzacji lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3, 2. warunki, jakie powinny spe³niaæ specjalistyczne jednostki i inne podmioty wykonawstwa urz±dzeniowego. Rozdzia³ 5 Zasady udostêpniania lasów Art. 26. 1. Lasy stanowi±ce w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, z zastrze¿eniem ust. 2 i 3, s± udostêpniane dla ludno¶ci. 2. Sta³ym zakazem wstêpu objête s± lasy stanowi±ce: a. uprawy le¶ne do 4 m wysoko¶ci, b. powierzchnie do¶wiadczalne i drzewostany nasienne, c. ostoje zwierz±t, d. ¼ródliska rzek i potoków, e. obszary zagro¿one erozj±. 3. Nadle¶niczy wprowadza okresowy zakaz wstêpu do lasu stanowi±cego w³asno¶æ Skarbu Pañstwa gdy: a. wyst±pi³o zniszczenie albo znaczne uszkodzenie drzewostanów lub degradacja runa le¶nego, b. wystêpuje du¿e zagro¿enie po¿arowe, c. wykonywane s± zabiegi gospodarcze zwi±zane z hodowl± lasu lub pozyskaniem drewna. 4. Lasy objête sta³ym lub okresowym zakazem wstêpu, z wyj±tkiem przypadków okre¶lonych w ust. 2 pkt 1, oznacza siê tablicami z napisem " zakaz wstêpu " oraz wskazaniem przyczyny i terminu obowi±zywania zakazu. Obowi±zek ustawiania i utrzymywania znaków ci±¿y na nadle¶niczym w stosunku do lasów bêd±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych oraz w³a¶cicielach pozosta³ych lasów. 5. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, wzór znaku zakazu wstêpu do lasu oraz zasady jego umieszczania. Art. 27. 1. Lasy stanowi±ce w³asno¶æ Skarbu Pañstwa s± udostêpniane, z uwzglêdnieniem zakazów zawartych w art. 26 i art. 30, do zbioru p³odów runa le¶nego: a. na potrzeby w³asne, b. dla celów przemys³owych, z zastrze¿eniem ust. 2 i 3. 2. Zbiór p³odów runa le¶nego dla celów przemys³owych wymaga zawarcia umowy z nadle¶nictwem. 3. Nadle¶niczy odmawia umowy, w przypadku gdy zbiór runa le¶nego zagra¿a ¶rodowisku le¶nemu. 4. Lokalizowanie pasiek w lasach stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa jest nieodp³atne. 5. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady ochrony i zbioru p³odów runa le¶nego oraz zasady lokalizowania pasiek na obszarach le¶nych. Art. 28. W³a¶ciciel lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa mo¿e zakazaæ wstêpu do lasu, oznaczaj±c ten las tablic± z odpowiednim napisem. Art. 29. 1. Ruch pojazdem silnikowym, zaprzêgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami le¶nymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy s± one oznakowane drogowskazami dopuszczaj±cymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszaj±cych siê pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. 1a. Jazda konna w lesie dopuszczalna jest tylko drogami le¶nymi wyznaczonymi przez nadle¶niczego. 2. Postój pojazdów, o których mowa w ust. 1, na drogach le¶nych jest dozwolony wy³±cznie w miejscach oznakowanych. 3. Przepisy ust. 1 oraz art. 26 ust. 2 i 3, a tak¿e art. 28, nie dotycz± wykonuj±cych czynno¶ci s³u¿bowe lub gospodarcze: a. pracowników nadle¶nictw, b. osób nadzoruj±cych gospodarkê le¶n± oraz kontroluj±cych jednostki organizacyjne Lasów Pañstwowych, c. osób zwalczaj±cych po¿ary oraz ratuj±cych ¿ycie lub zdrowie ludzkie, d. funkcjonariuszy Stra¿y Granicznej chroni±cych granicê pañstwow± oraz funkcjonariusz innych organów odpowiedzialnych za bezpieczeñstwo i porz±dek publiczny, e. osób wykonuj±cych czynno¶ci z zakresu gospodarki ³owieckiej oraz w³a¶cicieli pasiek zlokalizowanych na obszarach le¶nych, f. w³a¶cicieli lasów we w³asnych lasach, g. osób u¿ytkuj±cych grunty rolne po³o¿one w¶ród lasów, h. pracowników le¶nych jednostek naukowych, badawczo-rozwojowych i do¶wiadczalnych, w zwi±zku z wykonywaniem badañ naukowych i do¶wiadczeñ z zakresu le¶nictwa i ochrony przyrody, i. wojewódzkich konserwatorów przyrody oraz pracowników S³u¿b Parków Krajobrazowych, j. osób sporz±dzaj±cych plany urz±dzenia lasu, uproszczone plany urz±dzenia lasu lub inwentaryzacjê stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3. 4. Imprezy sportowe oraz inne imprezy o charakterze masowym organizowane w lesie wymagaj± zgody w³a¶ciciela lasu. Art. 30. 1. W lasach zabrania siê: a. zanieczyszczania gleby i wód, b. za¶miecania, c. rozkopywania gruntu, d. niszczenia grzybów oraz grzybni, e. niszczenia lub uszkadzania drzew, krzewów i innych ro¶lin, f. niszczenia urz±dzeñ i obiektów gospodarczych, turystycznych i technicznych oraz znaków i tablic, g. zbierania p³odów runa le¶nego w oznakowanych miejscach zabronionych, h. rozgarniania i zbierania ¶ció³ki, i. wypasu zwierz±t gospodarskich, j. biwakowania poza miejscami wyznaczonymi przez w³a¶ciciela lasu lub nadle¶niczego, k. wybierania jaj i piskl±t, niszczenia lêgowisk i gniazd ptasich, a tak¿e niszczenia legowisk, nor i mrowisk, l. p³oszenia, ¶cigania, chwytania i zabijania dziko ¿yj±cych zwierz±t, m. puszczania psów luzem, n. ha³asowania oraz u¿ywania sygna³ów d¼wiêkowych, z wyj±tkiem przypadków wymagaj±cych wszczêcia alarmu. 2. Przepisy ust. 1 pkt 3 i 5 nie dotycz± czynno¶ci zwi±zanych z gospodark± le¶n±, a pkt 12-14 nie dotycz± polowañ. 3. W lasach oraz na terenach ¶ródle¶nych, jak równie¿ w odleg³o¶ci do 100 m od granicy lasu, zabrania siê dzia³añ i czynno¶ci mog±cych wywo³aæ niebezpieczeñstwo, a w szczególno¶ci: a. rozniecania ognia poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez w³a¶ciciela lasu lub nadle¶niczego, b. korzystania z otwartego p³omienia, c. wypalania wierzchniej warstwy gleby i pozosta³o¶ci ro¶linnych. 4. Przepisy ust. 3 nie dotycz± dzia³añ i czynno¶ci zwi±zanych z gospodark± le¶n±, pod warunkiem ¿e czynno¶ci te nie stanowi± zagro¿enia po¿arowego. Art. 31. W przypadku lasu bêd±cego w u¿ytkowaniu wieczystym na podstawie odrêbnych przepisów lub wchodz±cego w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa zadania i kompetencje okre¶lone w art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 13 pkt 1, art. 26 ust. 3 i 4 oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 wykonuj± odpowiednio u¿ytkownik wieczysty albo Agencja W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa. Ilekroæ w tych przepisach jest mowa o: 1. nadle¶nictwie - nale¿y przez to rozumieæ jednostkê organizacyjn± u¿ytkownika wieczystego albo Agencji W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa powo³an± do prowadzenia gospodarki le¶nej, 2. nadle¶niczym - nale¿y przez to rozumieæ kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 1. Rozdzia³ 6 Pañstwowe Gospodarstwo Le¶ne Lasy Pañstwowe Art. 32. 1. Lasy Pañstwowe jako pañstwowa jednostka organizacyjna nie posiadaj±ca osobowo¶ci prawnej reprezentuj± Skarb Pañstwa w zakresie zarz±dzanego mienia. 2. W sk³ad Lasów Pañstwowych wchodz± nastêpuj±ce jednostki organizacyjne: a. Dyrekcja Generalna Lasów Pañstwowych, b. regionalne dyrekcje Lasów Pañstwowych, c. nadle¶nictwa, d. inne jednostki organizacyjne nie posiadaj±ce osobowo¶ci prawnej. 3. Jednostki organizacyjne: a. o których mowa w ust. 2 pkt 2, tworzy, ³±czy, dzieli, likwiduje oraz okre¶la ich zasiêg terytorialny minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, na wniosek dyrektora generalnego, b. o których mowa w ust. 2 pkt 3, tworzy, ³±czy, dzieli, likwiduje oraz okre¶la zasiêg terytorialny dyrektor generalny, na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych. 4. 4 skre¶lony. Art. 33. 1. Lasami Pañstwowymi kieruje dyrektor generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych. 2. Dyrektora generalnego powo³uje i odwo³uje minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa. 3. Dyrektor generalny w szczególno¶ci: a. reprezentuje Skarb Pañstwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego dzia³ania, 1a) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje dzia³alno¶æ dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych o zasiêgu krajowym, 1b) zarz±dza gruntami i innymi nieruchomo¶ciami nabytymi lub wydzielonymi z bezpo¶redniego zarz±du nadle¶nictw na potrzeby Dyrekcji Generalnej Lasów Pañstwowych lub wspólnych przedsiêwziêæ jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych, b. tworzy, ³±czy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasiêgu krajowym, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4, c. inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsiêwziêcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki le¶nej i rozwoju le¶nictwa, d. organizuje planowanie urz±dzeniowe w lasach i prognozowanie w le¶nictwie, e. nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kszta³cenia kadr dla le¶nictwa oraz popularyzacji wiedzy le¶nej, f. inicjuje, popiera i finansuje badania w zakresie le¶nictwa oraz nadzoruje wykorzystanie wyników tych badañ, g. wyrównuje niedobory ¶rodków finansowych w nadle¶nictwach i regionalnych dyrekcjach Lasów Pañstwowych, wynikaj±ce ze zró¿nicowanych warunków gospodarki le¶nej, h. organizuje wspólne przedsiêwziêcia jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych, i. powo³uje i odwo³uje: a. zastêpców dyrektora generalnego, w uzgodnieniu z ministrem ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, b. g³ównego inspektora Stra¿y Le¶nej, c. dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych, d. kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2. Art. 34. Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych w szczególno¶ci: 1. reprezentuje Skarb Pañstwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego dzia³ania, 2. tworzy, za zgod± dyrektora generalnego, a tak¿e ³±czy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasiêgu regionalnym, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4, 2a) zarz±dza gruntami i innymi nieruchomo¶ciami nabytymi lub wydzielonymi z bezpo¶redniego zarz±du nadle¶nictwa, na potrzeby regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, 2b) powo³uje i odwo³uje: a. zastêpców dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, b. nadle¶niczych, c. kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2, 2c) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje dzia³alno¶æ nadle¶niczych i kierowników jednostek organizacyjnych o zasiêgu regionalnym, 3. organizuje wspólne przedsiêwziêcia nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie lasu i racjonalnej gospodarki le¶nej, 4. dysponuje ¶rodkami finansowymi, wydzielonymi na wyrównywanie niedoborów ¶rodków w poszczególnych nadle¶nictwach, wynikaj±cych ze zró¿nicowanych warunków gospodarki le¶nej, 5. prowadzi szkolenie i doradztwo zawodowe w zakresie le¶nictwa, 6. skre¶lony, 7. prowadzi dzia³alno¶æ us³ugow± w zakresie le¶nictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych podmiotów gospodarczych. Art. 35. 1. Nadle¶niczy prowadzi samodzielnie gospodarkê w nadle¶nictwie na podstawie planu urz±dzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu. W szczególno¶ci nadle¶niczy: 1) reprezentuje Skarb Pañstwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego dzia³ania, 2) kieruje nadle¶nictwem jako podstawow± jednostk± organizacyjn± Lasów Pañstwowych, 2a) bezpo¶rednio zarz±dza lasami, gruntami i innymi nieruchomo¶ciami Skarbu Pañstwa, pozostaj±cymi w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, 2b) powo³uje i odwo³uje: a. zastêpców nadle¶niczego w uzgodnieniu z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, b. g³ównego ksiêgowego nadle¶nictwa, c. in¿yniera nadzoru, d. le¶niczego, 2c) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje dzia³alno¶æ pracowników nadle¶nictwa 3) ustala organizacjê nadle¶nictwa, w tym podzia³ na le¶nictwa zapewniaj±cy le¶niczym prawid³owe wykonywanie zadañ gospodarczych, oraz zatrudnia i zwalnia pracowników nadle¶nictwa, 4) organizuje ochronê mienia i zwalczanie szkodnictwa le¶nego. 2. Nadle¶niczy udziela w³a¶cicielowi lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa pomocy, na jego wniosek, poprzez: a. doradztwo w zakresie gospodarki le¶nej, b. skre¶lony, c. odp³atne udostêpnienie sadzonek drzew i krzewów le¶nych oraz specjalistycznego sprzêtu le¶nego. 3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek w³a¶ciciela lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, poparty opini± zarz±du gminy, nadle¶niczy mo¿e udostêpniæ nieodp³atnie sadzonki drzew i krzewów le¶nych na ponowne wprowadzenie ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) - zgodnie z uproszczonym planem urz±dzenia lasu lub decyzj±, o której mowa w art. 19 ust. 3. 4. Nadle¶niczy mo¿e, na podstawie umowy z w³a¶cicielem lasu, organizowaæ wykonywanie zadañ gospodarczych w lesie, ³±cznie ze sprzeda¿± drewna. Art. 35a. 1. Pracownicy Lasów Pañstwowych uprawnieni s± do noszenia munduru le¶nika. 2. Uprawnienie do noszenia munduru le¶nik przys³uguje równie¿: a. pracownikom Ministerstwa Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Le¶nictwa zajmuj±cych siê nadzorem nad gospodark± le¶n±, b. pracownikom urzêdów wojewódzkich i starostw, bezpo¶rednio zajmuj±cym siê nadzorem nad gospodark± le¶n± w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, c. dyrektorom, nauczycielom i uczniom ¶rednich le¶nych szkó³ zawodowych, d. pracownikom le¶nych zak³adów do¶wiadczalnych szkó³ wy¿szych oraz pracownikom jednostek badawczo-rozwojowych statutowo dzia³aj±cych na rzecz le¶nictwa. 3.Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, ponosz± koszty umundurowania, z zastrze¿eniem art. 46 ust. 1 pkt 1. 4. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, wzory mundurów le¶nik i oznak dla osób uprawnionych do ich noszenia. Art. 36. 1. W zarz±d Lasów Pañstwowych (nadle¶nictw) przekazuje siê stanowi±ce w³asno¶æ Skarby Pañstwa grunty przeznaczone do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. 2. Decyzjê w sprawie okre¶lonej w ust. 1 wydaje starosta, wykonuj±cy zadania z zakresu administracji rz±dowej. Rozdzia³ 6a Gospodarowanie mieniem Skarbu Pañstwa bêd±cym w zarz±dzie Lasów Pañstwowych Art. 37. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Pañstwowych, z wyj±tkiem kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4, za zgod± dyrektora generalnego, mo¿e nabywaæ stanowi±ce w³asno¶æ osób fizycznych lub prawnych lasy oraz grunty przeznaczone do zalesienia, jak równie¿ inne grunty i nieruchomo¶ci, je¿eli jest to uzasadnione potrzebami gospodarki le¶nej i nie narusza interesu Skarbu Pañstwa. 2. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady nabywania przez kierowników jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych lasów, gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz innych nieruchomo¶ci stanowi±cych w³asno¶æ osób fizycznych i prawnych. Art. 38. 1. Sprzeda¿ lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, z zastrze¿eniem art. 40a, mo¿e nastêpowaæ w przypadkach: a. zbywania udzia³ów lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa we wspó³w³asno¶ciach, b. regulacji granicy polno-le¶nej, c. stwierdzenia przez nadle¶niczego nieprzydatno¶ci gruntów, budynków i budowli na potrzeby gospodarki le¶nej, d. zmiany przeznaczenia na cele niele¶ne i nierolnicze, e. podyktowanych wa¿nymi wzglêdami gospodarczymi lub spo³ecznymi, o ile nie narusza to interesu Skarbu Pañstwa. 2. Sprzeda¿, o której mowa w ust. 1 pkt 1-4, wymaga zgody dyrektora generalnego, z zastrze¿eniem ust. 3, a sprzeda¿, o której mowa w ust. 1 pkt 5, mo¿e nast±piæ na wniosek dyrektora generalnego za zgod± ministra ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa. 3. Nadle¶niczy mo¿e samodzielnie sprzedaæ grunty le¶ne i niele¶ne o powierzchni do 1 ha, je¿eli stanowi± enklawê w¶ród gruntów innej w³asno¶ci. 4. Sprzeda¿ lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych nastêpuje w drodze przetargu. 5. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, zasady i tryb przeprowadzania przetargu na sprzeda¿ lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych. Art. 38a. Przekazanie lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa, znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad na pasy drogowe autostrad nastêpuje nieodp³atnie na podstawie umowy miêdzy dyrektorem generalnym a prezesem Agencji. Art. 38b. Lasy Pañstwowe mog±, w drodze umowy zawartej pomiêdzy dyrektorem generalnym a prezesem Agencji W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa, przekazywaæ nieodp³atnie Agencji W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa lasy i grunty, na których nie jest mo¿liwe prowadzenie racjonalnej gospodarki, stanowi±ce w szczególno¶ci enklawy i pó³enklawy w¶ród gruntów wchodz±cych do Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa. Art. 38c. 1. W razie zmiany przeznaczenia gruntów le¶nych lub rolnych znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych na cele niele¶ne lub nierolnicze, dokonane w trybie przepisów o ochronie gruntów rolnych i le¶nych, w zwi±zku z potrzebami innej jednostki organizacyjnej nie posiadaj±cej osobowo¶ci prawnej, przekazanie tych gruntów nastêpuje nieodp³atnie, w drodze umowy o przeniesienie zarz±du pomiêdzy kierownikiem jednostki organizacyjnej a: a. nadle¶niczym - w przypadku gruntów pochodz±cych z obszaru jednego nadle¶nictwa, b. dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych - w przypadku gruntów pochodz±cych z obszaru wiêcej ni¿ jednego nadle¶nictwa. 2. Do przejmowania w zarz±d Lasów Pañstwowych lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, bêd±cych w zarz±dzie innych jednostek organizacyjnych nie posiadaj±cych osobowo¶ci prawnej, b±d¼ przekazywania przez Lasy Pañstwowe w zarz±d innych jednostek organizacyjnych nie posiadaj±cych osobowo¶ci prawnej zarz±dzaj±cych mieniem Skarbu Pañstwa takich nieruchomo¶ci, bez zmiany ich przeznaczenia, ust. 1 stosuje siê odpowiednio. Art. 38d. Na wniosek starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej grunty, o których mowa w art. 38c ust. 1, oraz nieprzydatne dla potrzeb gospodarki le¶nej budynki i budowle, wraz z gruntem niezbêdnym do korzystania z nich, mog± byæ przekazane przez Lasy Pañstwowe w u¿ytkowanie wieczyste osobie prawnej lub u¿ytkowanie innej jednostce organizacyjnej nie posiadaj±cej osobowo¶ci prawnej. Art. 38e. 1. Lasy, grunty i inne nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa pozostaj±ce w zarz±dzie Lasów Pañstwowych mog± byæ przedmiotem zamiany na lasy, grunty i inne nieruchomo¶ci w przypadkach uzasadnionych potrzebami i celami gospodarki le¶nej, po ich wycenie przez osoby posiadaj±ce uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomo¶ci. 2. Zamiana dokonywana przez: a. nadle¶niczego - wymaga zgody dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych b. dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych - wymaga zgody dyrektora generalnego. Art. 39. Lasy, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a), pozostaj±ce w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, mog± byæ, za zgod± dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, wydzier¿awiane przez nadle¶niczego, z zachowaniem celów i zadañ gospodarki le¶nej okre¶lonych w planie urz±dzenia lasu. Art. 40. 1.Dyrektor Generalny, na wniosek zainteresowanego ministra, wojewody, gminy lub zwi±zku komunalnego, mo¿e przekazaæ w u¿ytkowanie wskazanej przez wnioskodawcê jednostce organizacyjnej lasy, grunty oraz inne nieruchomo¶ci, bez zmiany ich dotychczasowego przeznaczenia, je¿eli za tym przemawiaj± wzglêdy: a. obronno¶ci lub bezpieczeñstwa pañstwa albo ochrony granicy pañstwowej, b. nauki lub dydaktyki, c. ochrony przyrody, d. ochrony ujêæ wodnych, e. przeciwdzia³ania niebezpieczeñstwu powodzi, f. ochrony wybrze¿a morskiego, g. lecznictwa, h. ochrony dóbr kultury, i. wypoczynku ludno¶ci, j. gospodarki le¶nej. 2. Przekazania w u¿ytkowanie wskazanej jednostce organizacyjnej dokonuje dyrektor generalny, w drodze umowy, w której okre¶la siê termin i warunki u¿ytkowania oraz jednostkê sprawuj±c± nadzór nad gospodark± le¶n±. 3. W przypadku ustania potrzeb, dla których lasy, grunty oraz inne nieruchomo¶ci okre¶lone w ust. 1 zosta³y oddane w u¿ytkowanie, a tak¿e w przypadku wykorzystywania ich niezgodnie z celami, dla których zosta³y oddane w u¿ytkowanie, lub prowadzenia gospodarki le¶nej w sposób niezgodny z planem urz±dzenia lasu, dyrektor generalny, na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, pozbawia jednostkê prawa u¿ytkowania. 4. W przypadku uzasadnionych potrzebami obronno¶ci pañstwa lasy, na wniosek ministra obrony narodowej, za zgod± ministra ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, mog± byæ przez dyrektora generalnego wy³±czone z zarz±du Lasów Pañstwowych i przekazane w zarz±d jednostce organizacyjnej podleg³ej ministrowi obrony narodowej. Art. 40a. 1. Lasy Pañstwowe mog± sprzedawaæ nieruchomo¶ci zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej " lokalami ", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Pañstwowym. 2. Sprzeda¿, o której mowa w ust. 1, nastêpuje po cenie rynkowej, jaka kszta³tuje siê w danej miejscowo¶ci. Wysoko¶æ ceny ustalaj± osoby posiadaj±ce uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomo¶ci. 3. £±cznie z lokalami sprzedaje siê grunty wraz z przynale¿no¶ciami, niezbêdne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami zwi±zane, bêd±ce przedmiotem sprzeda¿y, uwa¿a siê za grunty wy³±czone z produkcji rolnej i le¶nej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i le¶nych. Grunty te podlegaj± z urzêdu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane. 4. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Pañstwowych maj±cy co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Pañstwowych, z wyj±tkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwi±zany zosta³ bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadaj± pierwszeñstwo nabycia lokali, których s± najemcami i w których mieszkaj±. Cena sprzeda¿y lokalu podlega obni¿eniu o 4 proc. za ka¿dy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Pañstwowych, nie wiêcej jednak ni¿ o 90 proc., a sp³ata nale¿no¶ci mo¿e zostaæ roz³o¿ona najwy¿ej na 60 rat miesiêcznych, przy oprocentowaniu nie przekraczaj±cym 15 proc. rocznie. 5. Przepisy ust. 4 stosuje siê równie¿ do osób bliskich, pozosta³ych po pracownikach i by³ych pracownikach, które w dniu ich ¶mierci zamieszkiwa³y razem z nimi i nadal w tych lokalach zamieszkuj±. Przez osoby bliskie rozumie siê ma³¿onków oraz wstêpnych i zstêpnych, a tak¿e osoby przysposobione. W razie zbiegu uprawnieñ do obni¿enia nale¿no¶ci osób prowadz±cych wspólne gospodarstwo domowe, okresy zatrudnienia tych osób mog± byæ sumowane, przy czym ³±czna obni¿ka nie mo¿e przekraczaæ 90 proc. ceny sprzeda¿y lokalu. Uprawnienie to przys³uguje tylko przy nabyciu jednego lokalu. 6. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje siê odpowiednio do osób, które s± lub by³y zatrudnione w szko³ach le¶nych, zak³adowych przychodniach i poradniach lekarskich oraz innych jednostkach organizacyjnych le¶nictwa. 7. Najemcy lokali nie posiadaj±cy uprawnieñ, o których mowa w ust. 4-6, mog± nabywaæ przeznaczone do sprzeda¿y lokale, które zajmuj± na podstawie umowy najmu co najmniej od trzech lat, za cenê obni¿on± za ka¿dy rok najmu o 1 proc., nie wiêcej jednak ni¿ o 45 proc. 8. Wykazy lokali oraz gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie przeznaczonych do sprzeda¿y sporz±dzaj± dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych. Wykazy s± przedmiotem opinii zwi±zków zawodowych. Sprzeda¿ mo¿e byæ dokonana po zatwierdzeniu wykazu przez dyrektora generalnego i og³oszeniu wykazu w Biuletynie Informacyjnym Lasów Pañstwowych oraz w prasie. O przeznaczeniu do sprzeda¿y lokali oraz o terminie do skorzystania z pierwszeñstwa nabycia zawiadamia siê najemców, o których mowa w ust. 4-7. 9. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Pañstwowych nie bêd±cy najemcami lokali przeznaczonych do sprzeda¿y, pozostaj±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, korzystaj± z pierwszeñstwa nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach okre¶lonych w ust. 4-6. 10. Je¿eli osoby wymienione w ust. 4-7 nie skorzystaj± z prawa do nabycia lokalu, w którym mieszkaj±, a terminie sze¶ciu miesiêcy od daty og³oszenia oferty sprzeda¿y lokalu w sposób okre¶lony w ust. 8, lokal mo¿na przekazaæ nieodp³atnie gminie, ³±cznie z gruntami i przynale¿no¶ciami niezbêdnymi do korzystania z lokalu, na zasadach okre¶lonych w przepisach o przekazywaniu zak³adowych budynków mieszkalnych przez przedsiêbiorstwo pañstwowe. 11. Je¿eli ofertê kupna lokalu wolnego (pustostan) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie zg³osi wiêcej ni¿ jedna osoba, sprzeda¿ nastêpuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyæ mog± jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9. Przy zap³acie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje siê odpowiednio. 12. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady i tryb sprzeda¿y lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteria kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Pañstwowym, a tak¿e tryb przeprowadzania przetargu ograniczonego. Art. 41. 1. Dyrektor generalny, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych oraz nadle¶niczy mog±, w imieniu Skarbu Pañstwa, zaci±gaæ kredyty bankowe lub po¿yczki z Narodowego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wojewódzkich funduszy ochrony ¶rodowiska i gospodarki wodnej. 2.Suma zaci±gniêtych przez dyrektora generalnego, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶niczych kredytów na dany rok nie mo¿e przekraczaæ 30 proc. warto¶ci sprzeda¿y Lasów Pañstwowych roku poprzedniego. Art. 42. 1. Dyrektor generalny mo¿e, w imieniu Skarbu Pañstwa, tworzyæ jednoosobowe spó³ki Skarbu Pañstwa b±d¼ przystêpowaæ do spó³ek z ograniczon± odpowiedzialno¶ci± lub spó³ek akcyjnych. 2. Lasy stanowi±ce w³asno¶æ Skarbu Pañstwa znajduj±ce siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych nie mog± stanowiæ przedmiotu wk³adu niepieniê¿nego do spó³ek, o których mowa w ust. 1. Art. 43. Dyrekcja Generalna Lasów Pañstwowych, regionalne dyrekcje Lasów Pañstwowych i nadle¶nictwa u¿ywaj± pieczêci okr±g³ej z wizerunkiem or³a, ustalonym dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej, oraz nazwy " LASY PAÑSTWOWE " i nazwy jednostki organizacyjnej w otoku. Art. 44. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa nadaje Lasom Pañstwowym statut okre¶laj±cy szczegó³owe zasady ich dzia³ania. Rozdzia³ 7 S³u¿ba Le¶na Art. 45. 1. W lasach Pañstwowych tworzy siê S³u¿bê Le¶n±. Do s³u¿by Le¶nej zalicza siê pracowników zajmuj±cych siê: a. sprawami zarz±du lasami bêd±cymi w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, b. prowadzeniem gospodarki le¶nej i ochron± lasów, c. zwalczaniem przestêpstw i wykroczeñ w zakresie szkodnictwa le¶nego oraz wykonywaniem innych zadañ w zakresie ochrony mienia, d. sprawami nadzoru, o którym mowa w art. 5, w razie powierzenia takiego nadzoru. 2. Pracownikiem S³u¿by Le¶nej mo¿e byæ osoba, która: a. jest obywatelem polskim, b. ukoñczy³a 21 lat, c. ma pe³niê praw cywilnych i obywatelskich, d. posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe, e. cieszy siê nienagann± opini±, f. zatrudniona jest w pe³nym wymiarze czasu pracy, g. posiada odpowiedni stan zdrowia, h. nie by³a karana s±downie za przestêpstwo z chêci zysku lub innych niskich pobudek. Art. 46. 1. Pracownicy S³u¿by Le¶nej przy wykonywaniu czynno¶ci s³u¿bowych korzystaj± z ochrony prawnej, przewidzianej w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych, a ponadto maj± prawo do: a. otrzymywania bezp³atnego umundurowania i oznak s³u¿bowych, z obowi±zkiem ich noszenia w czasie pe³nienia obowi±zków s³u¿bowych, b. bezp³atnego mieszkania, je¿eli stanowisko oraz charakter pracy zwi±zane s± z konieczno¶ci± zamieszkania w miejscu jej wykonywania, c. p³atnego urlopu dla poratowania zdrowia w wymiarze nie przekraczaj±cym jednorazowo sze¶ciu miesiêcy, je¿eli przepracowali w Lasach Pañstwowych w pe³nym wymiarze czasu pracy przez okres nie krótszy ni¿ trzy lata, d. straci³ moc, e. jednorazowej odprawy przy przej¶ciu na emeryturê lub rentê inwalidzk±, w wysoko¶ci trzykrotnego, a powy¿ej 20 lat pracy w Lasach Pañstwowych - sze¶ciokrotnego wynagrodzenia otrzymywanego za ostatni miesi±c zatrudnienia. 2. straci³ moc. Art. 47. 1. W Lasach Pañstwowych tworzy siê Stra¿ Le¶n±. Zadania, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3, wykonywane s± przez stra¿ników le¶nych zaliczanych do S³u¿by Le¶nej. 1a. Stra¿± Le¶n± kieruje g³ówny inspektor Stra¿y Le¶nej podporz±dkowany dyrektorowi generalnemu. 1b. Jednostki Stra¿y Le¶nej w Lasach Pañstwowych stanowi±: 1) posterunki w nadle¶nictwach podporz±dkowane nadle¶niczemu, 2) grupy interwencyjne w regionalnych dyrekcjach Lasów Pañstwowych podporz±dkowane dyrektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych. 1c. Dyrektor generalny okre¶la: 1) organizacjê i zakres dzia³ania posterunków i grup interwencyjnych, o których mowa w ust. 1b, 2) szczegó³owe zasady szkolenia stra¿ników le¶nych. 2. Stra¿nicy l¶ni przy wykonywaniu zadañ okre¶lonych w ust. 1 maj± prawo do: 1) legitymowanie osób podejrzanych o pope³nienie przestêpstwa lub wykroczenia, jak równie¿ ¶wiadków przestêpstwa lub wykroczenia, w celu ustalenia ich to¿samo¶ci, 2) nak³adania oraz pobierania grzywien, w drodze mandatu karnego, w sprawach i w zakresie okre¶lonych odrêbnymi przepisami, 3) zatrzymywania i dokonywania kontroli ¶rodków transportu na obszarach le¶nych oraz w ich bezpo¶rednim s±siedztwie, w celu sprawdzenia ³adunku oraz przegl±dania zawarto¶ci baga¿y, w razie zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pope³nienia czynu zabronionego pod gro¼b± kary, 4) przeszukiwania pomieszczeñ i innych miejsc, w przypadkach uzasadnionego podejrzenia o pope³nienie przestêpstwa, na zasadach okre¶lonych w kodeksie postêpowania karnego, 5) ujêcia na gor±cym uczynku sprawcy przestêpstwa lub wykroczenia albo w po¶cigu podjêtym bezpo¶rednio po pope³nieniu przestêpstwa oraz jego doprowadzenia do Policji, 6) odbierania za pokwitowaniem przedmiotów pochodz±cych z przestêpstwa lub wykroczenia oraz narzêdzi i ¶rodków s³u¿±cych do ich pope³nienia, 7) prowadzenia dochodzeñ oraz wnoszenia i popierania aktów oskar¿enia w postêpowaniu uproszczonym, je¿eli przedmiotem przestêpstwa jest drewno pochodz±ce z lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, w trybie i na zasadach okre¶lonych w kodeksie postêpowania karnego, 8) prowadzenia postêpowania w sprawach o wykroczenia oraz udzia³u w rozprawach przed kolegium do spraw wykroczeñ w charakterze oskar¿yciela publicznego i wnoszenia ¶rodków zaskar¿ania do s±dów rejonowych od rozstrzygniêæ kolegium w sprawach zwalczania wykroczeñ w zakresie szkodnictwa le¶nego, 9) noszenia broni palnej d³ugiej i krótkiej lub gazowej oraz rêcznego miotacza gazowego, 10) ¿±dania niezbêdnej pomocy od instytucji pañstwowych, zwracania siê o tak± pomoc do jednostek gospodarczych, organizacji spo³ecznych, jak równie¿ w nag³ych przypadkach do ka¿dego obywatela o udzielenie dora¼nej pomocy, na zasadach okre¶lonych w ustawie o Policji. 2a. Odebrane przedmioty, narzêdzia i ¶rodki, o których mowa w ust. 2 pkt 6, nale¿y przechowywaæ pod zamkniêciem w sposób zabezpieczaj±cy je przed utrat± lub uszkodzeniem. 2b. Stra¿nicy l¶ni s± uprawnieni do dokonywania kontroli podmiotów gospodarczych zajmuj±cych siê obrotem i przetwarzaniem drewna i innych produktów le¶nych, w celu sprawdzenia legalno¶ci pochodzenia surowców drzewnych i innych produktów le¶nych. 3. Stra¿nik le¶ny mo¿e, wobec osób uniemo¿liwiaj±cych wykonywanie przez niego czynno¶ci okre¶lonych w ustawie, stosowaæ ¶rodki przymusu bezpo¶redniego w postaci: 1) si³y fizycznej, przez zastosowanie chwytów obezw³adniaj±cych oraz podobnych technik obrony lub ataku, 2) pa³ki gumowej s³u¿bowej, 3) chemicznych ¶rodków obezw³adniaj±cych w postaci rêcznego miotacza gazu i broni gazowej, 4) kajdanek, 5) psa s³u¿bowego. 3a. Czynno¶ci o których mowa w ust. 3, powinny byæ wykonywane w sposób mo¿liwie najmniej naruszaj±cy nietykalno¶æ osoby, wobec której zosta³y podjête. 3b. Na sposób przeprowadzenia czynno¶ci, o których mowa w ust. 3, przys³uguje za¿alenie do prokuratora. 4. Zastosowanie przez stra¿nika le¶nego ¶rodka przymusu bezpo¶redniego powinno odpowiadaæ potrzebom wynikaj±cym z istniej±cej sytuacji i zmierzaæ do podporz±dkowania siê osoby wydanym poleceniom. 5. Je¿eli zastosowanie ¶rodków przymusu bezpo¶redniego, wymienionych w ust. 3, oka¿e siê niewystarczaj±ce, stra¿nik le¶ny ma prawo u¿ycia broni palnej w nastêpuj±cych przypadkach: 1) w celu odparcia bezpo¶redniego, bezprawnego zamachu na ¿ycie w³asne lub innej osoby, 2) przeciwko osobie, która wezwana do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzêdzia nie zastosuje siê do tego wezwania, a jej zachowanie wskazuje na bezpo¶redni zamiar ich u¿ycia przeciwko niemu lub innej osobie, 3) przeciwko osobie, która usi³uje przemoc± odebraæ broñ. 6. U¿ycie broni palnej powinno nastêpowaæ w sposób wyrz±dzaj±cy mo¿liwie najmniejsz± szkodê osobie, przeciwko której u¿yto broni, i nie mo¿e zmierzaæ do pozbawienia jej ¿ycia, a tak¿e nara¿aæ na niebezpieczeñstwo utraty ¿ycia lub zdrowia innych osób. 7. Do wykonywania przez stra¿nika le¶nego czynno¶ci, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, a tak¿e do u¿ycia przez niego ¶rodków przymusu, o których mowa w ust. 4-6, stosuje siê odpowiednio przepisy ustawy o Policji. 8. Stra¿nikowi le¶nemu wykonuj±cemu obowi±zki s³u¿bowe na gruntach stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa zarz±dzanych przez Lasy Pañstwowe przys³uguj± uprawnienia okre¶lone odrêbnymi przepisami odnosz±cymi siê do: 1) Pañstwowej Stra¿y £owieckiej - w zakresie zwalczania k³usownictwa, 2) Stra¿y Ochrony Przyrody - w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie przyrody, 3) Pañstwowej Stra¿y Rybackiej - w zakresie kontroli legalno¶ci dokonywania po³owu. Art. 48. Uprawnienia stra¿nika le¶nego w zakresie zwalczania szkodnictwa le¶nego, o których mowa w art. 47 ust. 2 pkt 1-8 i 10 oraz w ust. 8, przys³uguje nadle¶niczemu, zastêpcy nadle¶niczego oraz in¿ynierowi nadzoru, le¶niczemu i podle¶niczemu. Art. 49. 1. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li: 1) stanowisko i wymagania kwalifikacyjne, zasady wynagradzania i stopnie s³u¿bowe S³u¿by Le¶nej oraz szczegó³owy tryb nadawania, obni¿ania i pozbawiania stopni s³u¿bowych, 2) stanowiska S³u¿by Le¶nej, na których zatrudnionym pracownikom przys³uguje bezp³atne mieszkanie, oraz szczegó³owe zasady i tryb przyznawania i zwalniania tych mieszkañ. 2. skre¶lony. 3. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa w porozumieniu z ministrem spraw wewnêtrznych i administracji okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady: 1) wspó³dzia³ania Lasów Pañstwowych z policj±, 2) przydzia³u, ewidencjonowania i przechowywania w regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶nictwie broni i amunicji oraz broni gazowej, rêcznych miotaczy gazu i ¶rodków przymusu bezpo¶redniego w postaci kajdanek i pa³ki gumowej. Art. 49. skre¶lony Rozdzia³ 8 Gospodarka finansowa w Lasach Pañstwowych Art. 50. Lasy Pañstwowe prowadz± dzia³alno¶æ na zasadzie samodzielno¶ci finansowej i pokrywaj± koszty dzia³alno¶ci z w³asnych przychodów. Art. 51. Rokiem obrachunkowym w Lasach Pañstwowych jest rok kalendarzowy. Art. 52. 1. Lasy Pañstwowe sporz±dzaj± corocznie raport o stanie lasów oraz sprawozdanie finansowo-gospodarcze z dzia³alno¶ci Lasów Pañstwowych. 2. Rada Ministrów przedk³ada Sejmowi informacjê o stanie lasów oraz o realizacji krajowego programu zwiêkszania lesisto¶ci. Art. 53. 1. Koszty utrzymania Dyrekcji Generalnej Lasów Pañstwowych oraz dyrekcji regionalnych Lasów Pañstwowych finansowane s± z wp³at obci±¿aj±cych koszty dzia³alno¶ci nadle¶nictw. 2. Wysoko¶æ obci±¿eñ, o których mowa w ust. 1, okre¶la minister ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa. Art. 54. Lasy Pañstwowe otrzymuj± dotacje celowe z bud¿etu pañstwa na zadania zlecone przez administracjê rz±dow±, w szczególno¶ci na: 1) wykup lasów i gruntów do zalesieñ oraz ich rekultywacjê, a tak¿e wykup innych gruntów w celu zachowania ich przyrodniczego charakteru, 2) wykonywanie krajowego programu zwiêkszania lesisto¶ci, o którym mowa w art. 14 ust. 2a, oraz pielêgnacjê i ochronê upraw i m³odników powsta³ych w ramach realizacji tego programu, 3) zagospodarowanie i ochronê lasów w przypadku zagro¿enia ich trwa³o¶ci, o którym mowa w art. 12 ust. 1, 4) sporz±dzanie okresowych, wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów, aktualizacji stanu zasobów oraz prowadzenie banku danych o zasobach le¶nych i stanie lasów, o których mowa w art. 13a ust. 1 pkt 2 i 3, 5) opracowywanie planów ochrony dla rezerwatów przyrody znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, ich realizacjê oraz ochronê gatunkow± ro¶lin i zwierz±t, 6) finansowanie edukacji le¶nej spo³eczeñstwa, w szczególno¶ci poprzez tworzenie i prowadzenie le¶nych kompleksów promocyjnych, zak³adanie ¶cie¿ek przyrodniczo-le¶nych. Art. 55. Dyrektor generalny, dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶niczowie s± dysponentami ¶rodków bud¿etowych w zakresie dotacji celowych na zadania zlecone, o których mowa w art. 54, zgodnie z przepisami prawa bud¿etowego. Art. 56. 1. W Lasach Pañstwowych tworzy siê fundusz le¶ny stanowi±cy formê gospodarowania ¶rodkami na cele wskazane w ustawie. 2. ¦rodkami funduszu le¶nego dysponuje dyrektor generalny. Art. 57. 1. ¦rodki Funduszu Le¶nego stanowi±: 1) odpis podstawowy liczony od warto¶ci sprzeda¿y drewna obci±¿aj±cy koszty dzia³alno¶ci nadle¶nictw, 2) nale¿no¶ci, kary i op³aty zwi±zane z wy³±czeniem z produkcji gruntów le¶nych, 3) nale¿no¶ci wynikaj±ce z odszkodowañ: a) cywilnoprawnych za szkody powsta³e w wyniku oddzia³ywania gazów i py³ów przemys³owych, a tak¿e z innych tytu³ów, b) z tytu³u przedwczesnego wyrêbu drzewostanów na podstawie przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i le¶nych, c) za szkody powsta³e w wyniku po¿arów, prac górniczych i geologicznych, 4) dochody z udzia³u w spó³kach, o których mowa w art. 42, 5) dotacje bud¿etowe, z wy³±czeniem dotacji celowych, o których mowa w art. 54. 1a. ¦rodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. b), zwi±zane z wy³±czeniem z produkcji lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa oraz lasów znajduj±cych siê w zarz±dzie parków narodowych, gromadzi siê na odrêbnym rachunku w Dyrekcji Generalnej. 2. Wielko¶æ odpisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ustala Lasom Pañstwowym corocznie minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa na wniosek dyrektora generalnego. Dyrektor generalny mo¿e ustalaæ wielko¶æ odpisu dla poszczególnych dyrekcji regionalnych, a dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych - dla poszczególnych nadle¶nictw. Art. 58. 1. Fundusz le¶ny przeznacza siê dla nadle¶nictw na wyrównywanie niedoborów powstaj±cych przy realizacji zadañ go | ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
![]() |
![]() |